Hopp til innhold

Bispedømmet lanserer valgomat til kirkevalget

Borg Bispedømme lanserer egen valgomat til kirkevalget. De håper den vil gjøre det enkelt for velgerne å finne den de vil stemme på.

Lanserer valgotmat

Karianne Hjørnevik Nes, kommunikasjonsrådgiver og Grete Mugaas, leder av valgrådet i Borg med valgomaten.

Foto: Marianne Løkkevik Ekeberg / NRK

Valglogo

Borg bispedømme tar nye metoder i bruk for å få folk til å bruke stemmeretten ved årets kirkevalg.

Hvem folk stemmer inn, er avgjørende blant annet for om kirken åpner for å vie par av samme kjønn.

– Ta valgreisen. Det er det vi har valgt å kalle den, for det er ikke bare en valgomat, sier kommunikasjonsrådgiver Karianne Hjørnevik Nes til NRK.

På nett og i sosiale medier

Hun og resten av valgstaben, er straks klare til å fornye kirkevalget. For i bispedømmegården gjøres siste finpuss på quizen og valgomaten Kirkevalgveien, som snart dukker opp på Facebook og på kirkens hjemmesider.

– Første spørsmål. Hvor viktig mener du det er at kirken er engasjert og synlig i lokale og nasjonale samfunnsdebatter.

– Så kommer spørsmålet om vigsel for likekjønnede par. Du får også spørsmål om kirkevalget, forklarer Karianne Hjørnevik Nes.

Kun 10 prosent av dem som kunne stemme i Borg Bispedømme for fire år siden, brukte stemmen sin.

Håper på økt engasjement

I år viser prognosene at oppslutningen om kirkevalget kan øke kraftig. Kampen for at par av samme kjønn skal få gifte seg i kirken har ført til to lister, og mye engasjement.

– Det som er ekstra spennende nå er å se om de to listene til bispedømmerådet gjør at folk engasjerer seg mer. Nå var det en undersøkelse som viste at det lå an til at 35 prosent skal stemme ved høstens kirkevalg.

– Da har man lykkes, for målet er å skape engasjement og økt demokrati i kirken.

Karianne Hjørnevik Nes håper valgomaten vil hjelpe både nye og rutinerte velgere å få levert stemmeseddelen sin også til Kirkevalget på valgdagen 14. september.

– Hele poenget med denne er at vi skal øke kunnskapen om kirkevalget og engasjere folk til å finne ut mer om kandidatene.