Hopp til innhold

Bioetanol bekymrer Uniol

Tirsdag lanserte Statoil bensin med fem prosent bioetanol. Det kan hindre videre drift ved Uniol i Fredrikstad.

Uniol i Fredrikstad

Uniol i Fredrikstad får ytterligere problemer dersom bioetanol snarere enn biodiesel blir rådende i det norske biodrivstoffmarkedet.

Foto: Lars Håkon Pedersen

Stortingets avgiftsvedtak på biodiesel har ført til at maskinene på Uniol står stille.

Kan ikke produsere bioetanol

De ansatte er permittert på ubestemt tid, og bedriften er i gjeldsforhandlinger.

– At Statoil tar i bruk bensin ispedd sprit til fordel for fett og olje fra raps og soya er dårlige nyheter, sier administrerende direktør ved Uniol, Thore Eilertsen.

– Vi har et produksjonsanlegg som ikke kan produsere bioetanol. Det produseres på basis av andre råstoffer enn det vi bruker i biodiesel, sier Uniol-direktøren.

Redd ingen ønsker biodiesel

– Det vi er redde for er at bioetanol her kan, jeg kaller det kannibalisere på biodiesel, og sørge for at det blir omsatt mindre biodiesel. Det ønsker vi selvfølgelig ikke. Vi trenger alt det markedsvolumet vi kan få, sier Eilertsen til NRK Østfold.

Fabrikken på Øra i Fredrikstad kostet 350 millioner kroner å bygge.

Skulle bedriften nå ha satset på bioetanol istedenfor biodiesel, måtte de ha bygget en helt ny fabrikk.

- Det er ikke aktuelt. Det er rett og slett teknologiske og finansielle grunner til det, avslutter Eilertsen.