Det ruller hundrevis av trailere over grensa med tonnevis av gods hver dag. Stadig flere sjåfører kommer innom tollekspedisjonen på Svinesund.
– Vi merker det i forhold til at alle biler som har noe å deklarere må innom her med papirer. Denne trafikken har økt de senere årene, sier kontorsjef for Tollregion Øst, Wenche Fredriksen på Svinesund.
– Strider mot regjeringens mål
I løpet av de tre siste månedene har over tre millioner tonn gods krysset grensa. Det er en økning på ni prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Stortingsrepresentant for Høyre, Ingjerd Schou, sier økningen strider mot regjeringens mål.
– Hvis vi hadde tatt ut 30 prosent av tungtransporten og fått dette fra veiene og over på jernbane, ville det representert cirka 60 000 færre vogntog på veiene i Norge per år, mener Schou.
Økning i godstrafikk
I løpet av de siste 11 årene har godstrafikken inn og ut av landet økt betraktelig.
I 2000 ble det fraktet 8,4 millioner tonn gods. I 2005 var tallet økt til 10,3 millioner tonn, mens det i fjor ble fraktet 12,3 tonn gods inn og ut av Norge.
Også i år ligger det an til en betydelig økning. Det kan virke som om lite går på skinner når det gjelder godstransport.
(Teksten fortsetter under bildet)
CargoNet har vedtatt å legge ned sin godsrute på bane mellom Oslo og Malmö allerede fra desember.
Det betyr enda flere vogntog på veiene.
– For hver dag som går, taper norsk næringsliv mange millioner, for ikke å si milliarder, på at vi ikke har kommet av gårde og fått ordnet opp i dette, sier Schou oppgitt.
– Det bryter de forutsetningene som Stortinget har lagt.
Plassutfordring
Kontorsjef i Tollregion Øst, Wenche Fredriksen, forteller at de har måttet se realiteten i øynene og begynne å se på tiltak som kan løse plassmangelen.
– Det er jo en utfordring i forhold til plassen her, bekrefter hun.
– Allerede nå ser vi på om det skal bygges ut for å få plass til flere biler, sier Fredriksen.