Hopp til innhold

Slo seg sammen og fikk innvandrere ut i jobb

Fredrikstad slet med å få innvandrere ut i jobb eller studier, men så startet de en snuoperasjon.

Christin Hansen, Birgitte Wold Dahl

SAMARBEID: Christin Hansen hos Nav og Birgitte Wold Dahl hos Fredrikstad internasjonale skole, jobber nå tett. Det har gitt resultater.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Etter at Fredrikstad kommune slo sammen jobb og skole i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere, begynte tallene å stige.

– Vi ser jo at deltagerne selv er mye mer motiverte og de ser at den innsatsen de selv gjør og sammen med oss, faktisk viser at du kan få arbeid i Norge selv om du er innvandrer, sier Christin Hansen i Nav Fredrikstad.

– Stor fremgang

I 2014 var det bare 34 prosent av innvandrerne som var i jobb eller studier etter introduksjonsprogrammet i Fredrikstad. Det er langt unna det nasjonale målet, som er på 55 prosent.

Introduksjonsprogrammet forbereder nye innvandrere på jobb og det norske samfunnet, men bare en tredjedel av kommunene her i landet klarer å nå det nasjonale målet.

Voksenopplæring

NORSK OG JOBB: Elevene lærer norsk på skolen som de må bruke i jobb eller praksis. Det har gitt resultater.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Før Fredrikstad kommune tok grep, gikk elevene kun på skole. En og annen elev var i praksisplass, men det var mest på eget initiativ. Nå må alle må ut i enten jobb eller praksis.

–​ Vi ser jo det at å bruke Navs virkemidler underveis har gitt oss en stor fremgang. Vi kan spisse kompetansen mot arbeid og kartlegge dem underveis, slik at sluttproduktet blir arbeid, forklarer Hansen.

– Alle må ta imot praksiselever

I løpet av et år doblet antallet seg, og 64 prosent var enten i jobb eller studier etter programmet. 50 prosent av kvinnene og 72 prosent av mennene var enten i arbeid eller utdanning.

– Det har gått veldig bra og her må jeg skryte av kommunen. Rådmannen har bestemt at alle virksomheter i Fredrikstad skal ta imot praksiselever, og stort sett alle har sendt inn plasser vi kan plukke fra. Når vi ringer rundt, får vi til svar at «der ringer dere, vi har ventet på å høre fra dere», smiler Birgitte Wold Dahl, inspektør ved Fredrikstad internasjonale skole.

Hver elev blir fulgt opp av Nav underveis og målet er at alle skal få jobbe med noe de har erfaring med fra før.

– Det er viktig nå at vi gjør noen riktige grep og da er det viktig at de får brukt kvalifikasjonene sine. Har du jobbet som snekker i 15 år, skal du få prøve deg som det i Norge også, sier hun.

Navs Christin Hansen sier de nå må fortsette det gode arbeidet.

– Vi må fortsette den jobben vi gjør og alltid ha deltagerne med på laget. Når de ser nytten av å være i arbeid og at man blir mer inkludert og respektert av andre nordmenn, motiverer det til å komme i arbeid.