SE OGSÅ: |
ALT OM: |
De siste fire årenene har rederiet Bastø Fosen kunnet konstatere stadig økende trafikk mellom Moss og Horten.
I 2003 ble det satt en ny rekord i rederiets historie med over 1,2 millioner biler over fjorden.
Økte med fem prosent
– Det representerte en økning på nærmere 60.000 biler fra året før. Det er en økning på fem prosent, og det er vi selvsagt svært godt fornøyd med, sier daglig leder Olav Brein i Bastø Fosen til Tønsbergs Blad.
Svenskehandelen innvirker på fergetrafikken
Også folk fra vestfoldsiden handler på Svinesund og i Strömstad. I stedet for å ta veien om Sandefjord og reise de rundt tre timene derfra til Strömstad går veien for mange over Horten-Moss.
- Nå tror vi ikke at trafikkøkningen vil fortsette. Det begrunner jeg med svekkelsen av den norske kronen i forhold til svenske kroner. Det gir i seg selv lavere trafikkvekst, og jeg utelukker heller ikke en mindre trafikknedgang i år, sier Olav Brein.
Oslofjordtunnelen merkes
– De to periodene Oslofjordtunnelen var stengt førte til overføring av trafikken med ferjene mellom Horten og Moss, sier Brein.
- I august økte biltrafikken med 20 prosent i de dagene tunnelen var stengt. Vi har også hatt en økning i trafikken på slutten av fjoråret på grunn av at tunnelen var stengt uten at jeg kan konkretisere dette nærmere, sier han til avisen.
Ny ferje i rute
Bastø Fosens planlagte nye ferge bygges ferdig i Polen i disse dager. Fergen skal settes i trafikk i midten av februar i år.