I fem år har Avinor og den ikke-statlige lufthavnen Sandefjord lufthavn Torp vært uenige om betalingen for innflyvningskontrollen, det vil si kontrollen med flytrafikken i luftrommet inn mot lufthavnen, det såkalte Farris TMA. Saken angår også Moss lufthavn Rygge, som ligger i det samme kontrollområdet.
Avinor mener Torp skal betale 50 millioner i året, inkludert tårntjeneste. Dette kravet mente Torp er urimelig høyt, og har nektet å inngå en avtale.
Avinor saksøkte derfor Torp, for å få avklart om de har rettslig grunnlag for å kreve betalingen. I mai tapte Avinor saken i tingretten, men anker nå dommen til Lagmannsretten.
<
Rygge har betalt
Avinor har fått betaling fra Rygge for kontrollen med luftrommet så lenge Forsvaret satt som eier av flyplassen. I fjor ble imidlertid hele lufthavnen overdratt til Rygge Sivile Lufthavn AS, som følge av at Forsvaret la ned Rygge Flystasjon.
Dersom Avinor ikke får medhold i lagmannsretten, kommer den private lufthavnen på Rygge til å kreve tilbakebetalt rundt 25 millioner fra Avinor for perioden etter 2012.
– Vil prøve saken videre
Avinor sier i en melding i dag at de anker fordi de mener å ha rett på betaling, selv om det ikke er inngått en skriftlig avtale om pris.
– Vi er uenige i dommen og mener å ha rett til å få betalt for de tjenestene vi leverer. Dette er prinsipielt viktig for selskapet, og vi velger derfor å anke dommen til lagmannsretten, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor Flysikring.