Hopp til innhold

Avgifter kan holde vogntog unna

Høye avgifter kan bli brukt for hindre forurensende lastebiler i å kjøre gjennom Moss.

Svevestøv

Politikere i Moss ønsker å holde forurensende lastebiler unna byens sentrum. Illustrasjonsbilde.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

Politikere i Moss leter etter mulige utveier for å hindre tungtrafikk fra å kjøre gjennom byens sentrum og forurense luften der.

Kan etablere lavutslippssone

Men politikerne kan ikke nekte forurensende trailere å kjøre gjennom byen, ifølge Vegdirektoratet.

Derimot kan det bli mulig å etablere en såkalt lavutslippssone med høye avgifter.

Sjefsingeniør Pål Rosland i Vegdirektoratet jobber med slike soner i norske byer og fremmet et forslag for samferdselsdepartementet i 2008.

Miljøpolitiker i Moss, Roth Nilsen, sier til NRK Østfold at han vil gjøre Moss til en slik sone og nekte de mest forurensende vogntogene å kjøre gjennom byen.

– Biler som forurenser over et visst nivå skal ikke kunne kjøre gjennom Moss og heller ikke gjennom fergetrafikken til og fra byen, sier Roth Nilsen.

Kan koste 500 kroner per dag

Men det går altså ikke an å bruke forbud virkemiddel for å få vekk den forurensende trafikken.

I stedet skal høye avgifter skremme transportører med forurensende lastebiler fra å benytte fergesambandet Moss-Horten.

– 500 kroner per dag for å kjøre gjennom en lavutslipsssone bør være ganske lite lukrativt, sier Rosland.

Problemet er at saken ligger i dødvanne i Samferdselsdepartementet, og det er usikkert når lavutslippssoner i norske byer kan bli en realitet.