Hopp til innhold

Mattilsynet om muselort: – Det er helt ille

Det var først etter at TV-programmet «Matkontrollen» konfronterte butikkjeden om problemet at butikken stengte for rengjøring.

Muselort på rema

LORT: Det ble funnet muselort på butikken alle fire gangene programmet besøkte butikken. Her holdes det opp en plastpose med noe av lorten som ble funnet.

Foto: Matkontrollen / TV2

– Vi fikk en bekymringsmelding om muselort i april som vi fulgte opp med et tilsyn i butikken, sier avdelingssjef i Mattilsynet for Østfold og Follo, Jorunn Aasgaard Grini.

Hun forteller at alle som driver en butikk skal ha egne rutiner for hvordan de bekjemper skadedyr, sikrer riktig temperatur på næringsmidler og har korrekt avfallshåndtering.

– Under tilsynet fant vi at mange av rutinene de hadde ikke ble fulgt, sier Aasgaard Grini.

Lapp på døra til Rema i Råde

Rema 1000 i Råde holder stengt mens butikken bygges om og rengjøres, etter at de i lengre tid har slitt med skadedyr.

Foto: Jonas Borge Svendsen / NRK

Det de ikke fant var muselort. Likevel sier avdelingssjefen at Mattilsynet mener butikken var kjent med bekymringsmeldingen om mus allerede da og hadde gjort noen tiltak.

Men da TV2-programmet «Matkontrollen» fikk tips fra en av butikkens kunder om muselort i sommer, fant de avføring blant butikkhyllene under fire forskjellige besøk.

– Det er ikke bra. Det er de som er ansvarlig for å bekjempe skadedyr de får inn, og det er deres ansvar å selge trygg mat, sier Aasgaard Grini.

Det var TV 2 som først skrev om saken.

Skal ikke skje

Etter besøket i april fikk butikken pålegg om å følge rutiner og internkontroller og om gi Mattilsynet tilbakemelding om hva som hadde blitt gjort.

– Den fikk vi, og der beskrev de hvordan de fulgte rutinene. Slike tilbakemeldinger er basert på tillit, så da var saken avgjort.

Til tross for at butikken nå fulgte korrekte rutiner, ble det fortsatt funnet muselort.

– Dette er svikt i rutinene i denne butikken. Nå regner jeg med at Rema sentralt følger opp dette tett heretter, sier Aasgaard Grini.

Det er Rema 1000s kommunikasjonsdirektør Mette Fossum som uttaler seg om denne saken. Hun sier at de gjentatte funnene skyldes menneskelig svikt.

Mette Fossum Beyer, Rema

Mette Fossum er kommunikasjonssjef i Rema 1000.

Foto: Pål Laukli

– Vi sentralt har ikke vært klar over Mattilsynet og deres rapporter i denne saken, og vi ble ikke klar over dette problemet før i august. Da satte vi i gang tiltak.

Hun forteller at skadedyrkontroll har gått over butikken to til tre ganger i uken siden, at butikken har blitt vasket ned gjentatte ganger og at alle mulige åpninger er tettet igjen.

– Nå har vi i tillegg stengt butikken for å gå over hver centimeter. Når vi åpner igjen i morgen, skal vi være sikre på at vi ikke har dette problemet lenger.

– Dette skal absolutt ikke skje, og vi er veldig lei oss.