– Vi fikk en bekymringsmelding om muselort i april som vi fulgte opp med et tilsyn i butikken, sier avdelingssjef i Mattilsynet for Østfold og Follo, Jorunn Aasgaard Grini.
Hun forteller at alle som driver en butikk skal ha egne rutiner for hvordan de bekjemper skadedyr, sikrer riktig temperatur på næringsmidler og har korrekt avfallshåndtering.
– Under tilsynet fant vi at mange av rutinene de hadde ikke ble fulgt, sier Aasgaard Grini.
Det de ikke fant var muselort. Likevel sier avdelingssjefen at Mattilsynet mener butikken var kjent med bekymringsmeldingen om mus allerede da og hadde gjort noen tiltak.
Men da TV2-programmet «Matkontrollen» fikk tips fra en av butikkens kunder om muselort i sommer, fant de avføring blant butikkhyllene under fire forskjellige besøk.
– Det er ikke bra. Det er de som er ansvarlig for å bekjempe skadedyr de får inn, og det er deres ansvar å selge trygg mat, sier Aasgaard Grini.
Det var TV 2 som først skrev om saken.
Skal ikke skje
Etter besøket i april fikk butikken pålegg om å følge rutiner og internkontroller og om gi Mattilsynet tilbakemelding om hva som hadde blitt gjort.
– Den fikk vi, og der beskrev de hvordan de fulgte rutinene. Slike tilbakemeldinger er basert på tillit, så da var saken avgjort.
Til tross for at butikken nå fulgte korrekte rutiner, ble det fortsatt funnet muselort.
– Dette er svikt i rutinene i denne butikken. Nå regner jeg med at Rema sentralt følger opp dette tett heretter, sier Aasgaard Grini.
Det er Rema 1000s kommunikasjonsdirektør Mette Fossum som uttaler seg om denne saken. Hun sier at de gjentatte funnene skyldes menneskelig svikt.
– Vi sentralt har ikke vært klar over Mattilsynet og deres rapporter i denne saken, og vi ble ikke klar over dette problemet før i august. Da satte vi i gang tiltak.
Hun forteller at skadedyrkontroll har gått over butikken to til tre ganger i uken siden, at butikken har blitt vasket ned gjentatte ganger og at alle mulige åpninger er tettet igjen.
– Nå har vi i tillegg stengt butikken for å gå over hver centimeter. Når vi åpner igjen i morgen, skal vi være sikre på at vi ikke har dette problemet lenger.
– Dette skal absolutt ikke skje, og vi er veldig lei oss.