Hopp til innhold

– Et resultat av god innsats fra lærerne

14-åringer i Moss og Askim er i gode i lesing og regning. I engelsk er de litt bedre. Det holder til topplassering i Østfold.

skolebøker

GJENNOMSNITTLIG: Elever i Østfold ligger på gjennomsnittet når det gjelder lesing, regning og engelsk.

Foto: Kjell Jøran Hansen / NRK

Østfold sett under ett ligger like under landsgjennomsnittet i alle de tre fagene som måles i nasjonale prøver på 8. trinn. Nasjonale prøver gjennomføres hver høst på femte, åttende og niende klassetrinn. Elevene testes i grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og i deler av engelskfaget.

Trøgstad dårligst

Trøgstad

Trøgstad kommune havner langt under landsgjennomsnittet, men skoleledelsen er ikke bekymret.

Foto: Pål Andersen

Trøgstad har dårligst resultat i Østfold. Kommunens 8.-klassinger ligger nederst på listen i alle de målte ferdighetene. Men disse resultatene forteller oss ikke nødvendigvis det viktigste, mener skolefaglig rådgiver i Trøgstad, Rune Natrud.

– Denne typen statistikk må sees over flere år. Resultatene vil alltid variere noe med ulike kull.

– Så dette bekymrer deg ikke i det hele tatt?

– Når du ser på sluttkompetansen på tiende trinn, det vi kaller grunnskolepoengene, det som vurderes når du søker deg til videregående skole, ser vi at Trøgstad-elevene, ikke bare i år, men også tidligere år, havner over snittet i Østfold. Og det du sitter igjen med til slutt er jo det viktigste.

Askim og Moss på topp

I den andre enden av listen finnes en fornøyd, men ikke overrasket skolesjef i Moss, Bjørn Olavesen.

– Vi forventer gode resultater. Vi har både en politisk vedtatt målsetting og en faglig vurdering på at vi bør ligge over landsgjennomsnittet.

Bjørn Olavesen, kommunalsjef i Moss

Bjørn Olavesen, kommunalsjef i Moss

Foto: NRK

Tett oppfølging fra den kommunale ledelsen, og et sterkt fokus på resultater, er Olavesens forklaring på suksessen.

– Vi har jobbet veldig målrettet med avviklingen av nasjonale prøver og eksamener.

– Er mosseskolen lagt opp rundt det å komme høyt opp på lista?

– Nei, men vi bruker nasjonale prøver aktivt for å nå de faglige målene vi har satt oss. Prøvene er ikke noe mål i seg selv. De er et verktøy for å ha fokus på de sentrale områdene.

Han forteller at kommunen hvert år følger opp prøvene og at hver enkelt rektor må svare for resultatene ved sin skole.

– Og hvis vi har avvik fra det vi mener bør være standarden ved den enkelte skolen må rektor redegjøre for hva det skyldes. Vi besøker også personalet og går gjennom resultatene for å bevisstgjøre hvilket nivå den enkelte skole ligger på.

Askim takker lærerne

På topp, med samme poengsum som Moss, ligger Askim. Det er ingen tilfeldighet, mener nyansatt skolesjef Gunnar Aandstad. Han skryter av at kommunen ligger over landsgjennomsnittet på alle trinn, og tror Askimskolen fremdeles er på vei oppover.

– Det er et resultat av god innsats fra lærerne over lengre tid. Det begynner å vise seg nå, og det kommer til å synes enda mer i årene fremover.

Han gir lærerne hele æren for de gode resultatene.

– Ja, klart jeg gjør det! Det fortjener de. De står virkelig på hver eneste dag.