Det er første gang at prisen "Årets handelskommune" deles ut i Sverige.
Handelns Utredningsinstutut (HUI) og den svenske avisen Market står bak kåringen, og har utsett Årjäng til årets svenske handelskommune.
Töcksfors Shoppingcenter
Det lille tettstedet Töcksfors har 1 500 innbyggere, og ligger i seg selv "midt i skauen".
Men i 2005 stod et Olav Thon-eid kjøpesenter klart i bygda, og omsetningskurven har pekt rett opp, godt hjulpet av kronekursen.
Töcksfors Shoppingcenter kostet 350–400 millioner å bygge, og er definitivt ikke beregnet på lokalbefolkningens behov for varer.
- Innen en radius på ti mil bor det 1, 2 millioner mennesker. En million av disse er nordmenn. Det er kortere for Oslo-folk å reise hit enn til Svinesund, har senterleder på Töcksfors-senteret, Helene Rødseth, tidligere gitt uttrykk for.
Strenge krav til vinneren
Prisen "Årets handelskommune" har strenge krav til kandidatene.
HUI og Market setter som krav til de nominerte at den enkelte kommunen skal ha en positiv utvikling over en lengre periode. Også samspill internt i kommunen og planlagte forbedringer, nyetableringer og videreutvikling teller med.
Basert på disse kravene ble Haparanda, Kalmar, Karlstad, Partille og Årjäng kommune nominert.
En spydspiss innen grensehandelen
Årjäng stakk av med seieren og juryens begrunnelse var at kommunen, med sin gode belliggenhet ved grensen til Norge, hadde tilført dagligvarehandelen en sterk vekst over en periode.
Utviklingen av grensehandelen har, ifølge juryen, bidratt til at både detaljhandelens aktører og kommunen har forstått betydningen av grensehandelens verdi.
Årjäng kommune har takket være tilskuddet Töcksfors Shoppingcenter, og et aktivt arbeide med å utvikle tilstøtende handel. utviklet seg til å bli en spydspiss for grensehandelens potensiale, skriver juryen i sin beslutning.