Hopp til innhold

Østfoldbanen stengt i flere timer på grunn av varmen

Jernbaneskinnene taklet ikke de høye temperaturene. Østfoldbanen var stengt i flere timer, mens på Dovrebanen falt folk og bagasje ut i midtgangen.

Solslyng på Østfoldbanen

Solslyng oppstår fordi de varme temperaturene får stålet i jernbaneskinnene til å utvide seg. Her jobbes det med å fikse problemet på Rådesletta.

Foto: Lotte Olsen Jessa/NRK

De høye temperaturene tirsdag skapte problemer for togskinnene på Østlandet.

For mens mange koste seg ute i sommervarmen, måtte togpendlerne på Østfoldbanen pent blitt nødt til å finne seg alternativ transport.

Årsaken var årets første solslyng, forklarer medievakt Linda-Theres Trondsen i Bane Nor.

– Det er ikke så mye vi får gjort, man må dessverre bare vente. Vi håper på at det løser seg i løpet av kvelden når temperaturen synker.

Østfoldbanen var stengt i flere timer tirsdag på grunn av solslyng mellom Råde og Fredrikstad. Først klokken 22.15 kom meldingen om at det var trafikk som vanlig.

På Dovrebanen fikk to togvogner sleng og ristet kraftig. Støtdemperne mellom vognene ble skadet, og folk og bagasje falt ut i midtgangen. Ingen personer skal ha kommet til skade, bekrefter NSB.

– Vi trodde det var en avsporing. Det var så kraftig at bagasje datt ned fra hyllene og folk datt ut i midtgangen, sier passasjer Ragnar Møller som satt i den bakerste vogna.

Østfoldbanen stengt

Togpendlere på Østfoldbanen måtte ta til takke med buss for tog tirsdag. Grunnen er at banen var stengt på grunn av solslyng mellom Råde og Fredrikstad. Her fra Råde stasjon.

Foto: Trine Ruud

Dette er solslyng

Solslyng oppstår når stålet i jernbaneskinnene utvider seg på grunn av høye temperaturer.

Stålet som skinnene er laget av trekker seg nemlig sammen når det blir kaldt og utvider seg når det blir varmt.

– Når man får en rask temperaturøkning, så kan det skje at man får solslyng på sporene. Vi har foreløpig ikke fått beskjed om at det har skjedd på noen andre strekninger så langt i dag, sier Trondsen.

Solslyng

Slik kan jernbaneskinnene se ut når de har fått solslyng. Illustrasjonsbilde.

Foto: Jernbaneverket

Bane Nor overvåker skinnene og togene kjører også saktere der det er fare for solslyng. I aller verste fall kan tog som kjører på skinner som har utvidet seg spore av.

Laster Twitter-innhold

Meteorologen: – Et godværsfenomen

– Det er jo på en måte en god nyhet, selv om det er kjedelig for dem som skal ta toget. Solslyng er et godværsfenomen, sier statsmeteorolog Terje Alsvik Walløe til NRK når han får høre om solslyngen på Østfoldbanen.

Han kan fortelle at det har vært en fin dag over hele landet tirsdag, men særlig fint i Sør-Norge.

– Her har vi hatt lite skyer og godt over 20 grader. En strålende dag og den første dagen hvor vi har hatt over 25 grader, som er definisjonen på en høysommerdag, sier meteorologen.

Terje Alsvik Walløe

Statsmeteorolog Terje Alsvik Walløe forteller at finværet ser ut til å holde seg i et par dager til.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

Det var Ålesund som gikk av seieren i kampen om landets høyeste temperatur tirsdag, etter at Brusdalsvatn målestasjon målte 26,7 grader.

Ved Lade i Trøndelag har det blitt målt 25 grader. Walløe forteller videre at de høye temperaturene ser ut til å fortsette også onsdag.

– Det vil være lignende temperaturer i en dag eller to til, før det skjer et skifte på Kristi himmelfartsdag. Det vil komme en front med nedbør til Vestlandet tidlig på dagen, som beveger seg østover utover kvelden. I Trøndelag og Nord-Norge vil det nok bli en flott dag hele dagen, sier han.