Hopp til innhold

Åpner for salg av stadionnavn

Morgan Andersen er ikke avvisende til et salg av navnet til nye Fredrikstad Stadion.

Morgan Andersen
Foto: Heiko Junge / Scanpix

I stabæk har man planer om å selge navnet til den kommende stadion på Fornebu. I Aalesund heter hjemmebanen Color Line Stadion. Nå kan noe lignende bli tilfelle i Fredrikstad. 

- Valget er enkelt

- Vi lever i en hyperkommersiell hverdag alle tar del i. Uten kommersielle markedskrefter har ikke klubben noe levegrunnlag. Valget er enkelt for absolutt alle parter, forteller konstituert daglig leder i FFK, Morgan Andersen, til NRK Østfold.

Mandag ble det kjent at FFK har solgt navnene på tribuneseksjonene for nærmere 30 millioner kroner for de neste ti årene. Nå kan altså enda flere millioner trille inn i FFK-kassa.

- Men det er klart at et salg vil være avhengig av et visst antall millioner hvert år i ti år framover, det er det ikke noen tvil om hvis det i det hele tatt skal være verdt å selge det, sier han.

Blandede reaksjoner

Leder i FFKs supporterklubb Plankehaugen, Lars Thoresen, tror et salg vil vekke blandede følelser i supportermiljøet rundt klubben.

- Noen reaksjoner vil det nok være, de lovte jo høyt hellig da stadionprosjektet ble satt i gang at navnet skulle være Fredrikstad Stadion. Men det er jo klart at dette kan endre seg når man øyner en god del millioner kroner der framme, sier han.

Thoresen tror ikke supporterne vil kalle stadion for noen annet enn Fredrikstad Stadion uansett.

- Litt vemodig blir det nok hvis man skal kalle stadion noe annet. Men jeg tror folk vil kalle den for Fredrikstad Stadion selv om sponsorer skulle kjøpe navnet, forteller Plankehaugen-lederen.