NRK Meny
Normal

Anklager konkurrent for ulovlig markedsføring

Strømkunder i Fredrikstad føler de har blitt lurt av ett strømselskap til å tro at de er kunde i et annet, sier Fredrikstad EnergiSalg. Konkurrenten Smart Energi avviser alle antydninger om at de går over streken.

SMS, Fredrikstad Energisalg

Denne tekstmeldingen sendte Fredrikstad EnergiSalg ut i ettermiddag.

Foto: Skjermdump

Klokken 13:54 i dag sendte Fredrikstad EnergiSalg ut en tekstmelding til sine strømkunder.

«Flere av våre kunder melder nå at de opplever å bli flyttet til en ny strømleverandør mot sin vilje.», starter meldingen.

– Jeg har ikke fått telefon selv og kan derfor ikke si nøyaktig hva som foregår, presiserer daglig leder Roy Henriksen i Fredrikstad EnergiSalg.

– Men vi har fått flere tilbakemeldinger fra kunder som er litt fortvilte og noen også rimelig irriterte på at de trodde de hadde fått et nytt produkt fra Fredrikstad EnergiSalg, og så viser det seg kanskje at det er en litt vel god argumentasjon fra en ivrig selger.

Roy Ø. Henriksen, Fredrikstad EnergiSalg

– Vi har aldri opplevd før at så mange sier de trodde de fortsatt var våre kunder. Derfor valgte vi å sende ut en SMS, sier Roy Henriksen i Fredrikstad EnergiSalg.

Foto: Fredrikstad EnergiSalg

I tekstmeldingen omtales konkurrenten som «en ny strømleverandør». Til NRK sier Henriksen at det dreier seg om selskapet Smart Energi.

Markedsdirektør Terese Troy Prebensen i Fredrikstad Energi, Smart Energis eiere, avviser kategorisk at Smart Energi prøver å lure kunder over fra konkurrenten.

– Dette faller på sin egen urimelighet, sier Troy Prebensen.

Navneforvirring i begge retninger

Strømleverandøren Fredrikstad EnergiSalg har etter ca. 20 års virke i området rundt 30.000 kunder. Selskapet eies av kraftprodusenten Hafslund. Smart Energi eies av den lokale kraftprodusenten Fredrikstad Energi. Troy Prebensensier at de opplever dette fra den andre kanten - mange av deres kunder tror de som kunder av Fredrikstad EnergiSalg får strøm fra Fredrikstad Energi.

– Vi ser at det er en kjempeutfordring på kommunikasjon i Fredrikstad, sier Troy Prebensen.

– Vi er veldig glade hver gang vi får fortelle historien at selskapet Fredrikstad EnergiSalg ikke er en del av konsernet Fredrikstad Energi.

Føler seg lurt

Bortsett fra en periode da hun testet tilbudet til en tredje strømleverandør, har Tove Marie Rangberg Wallann i nærmere 20 år vært en av Fredrikstad EnergiSalgs kunder. I hvertfall fram til denne våren.

– Jeg fikk en oppringning etter å ha skiftet tilbake igjen til Fredrikstad EnergiSalg. Da sa ikke selgeren han var fra Smart Energi, men Fredrikstad Energi. De sa at det var de jeg skulle tilbake til. De lurte meg til å tro at jeg ikke hadde valgt riktig, sier Rangberg Wallann.

Hun sier også at navnelikheten skaper forvirring. Men nå er hun tilbake som strømkunde hos Fredrikstad EnergiSalg, og sier hun aldri i verden vil være kunde av Smart Energi.

– Det er jo selvfølgelig kjempetrist, sier Terese Troy Prebensen.

– Men samtidig har vi hett Fredrikstad Energi i årtier.

Men ikke Smart Energi.

– Nei, selvfølgelig ikke. Men Fredrikstad Energisalg og Smart Energi høres ikke likt ut.

Terese Troy Prebensen, leder for forretningsutvikling i Fredrikstad Energi

– Navneforvirringen går begge veier, sier Fredrikstad Energis markedssjef Terese Troy Prebensen. Hun avviser kategorisk at de bruker gråsone-metoder for å vinne nye strømkunder i Fredrikstad.

Foto: Fredrikstad Energi

– Fredrikstad EnergiSalg mener det er for mange tilfeller av dette til at det kan dreie seg om navneforvirrede kunder?

– Av 500 kunder vi har tatt fra Fredrikstad EnergiSalg, har 30 valgt å gå tilbake. Det virker ikke som voldsomme tall, for min del.

Forbrukerombudet neste?

Fredrikstad EnergiSalg mener dette kan dreie seg om ulovlig markedsføring.

– Vi kommer sannsynligvis til å ta anmelde dette til Forbrukerombudet, sier Roy Henriksen.

– Det må vi bare ta som det kommer, svarer Terese Troy Prebensen.

– Vi forholder oss til spillereglene og spiller fair. Fredrikstad EnergiSalg har også vært alene i Fredrikstad i alle år, og opplever det kanskje nå som litt ubehagelig at mange av kundene nå blir gjort oppmerksom på at de faktisk ikke er kunder av det lokale energiverket, slik de virker å tro.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: