Hopp til innhold

Alt gikk galt på hjemreisen

Flyet ble kansellert, hotellet hadde gasslekkasje, bagasjen sto fast på grunn av streik, familien måtte sove på flyplassen og ombookingen kostet 22.000 kroner.

Flyproblemer

Gro Englund Børresen og datteren Anniken har hatt en lang og slitsom reise fra Korfu.

Foto: Privat

Passasjerer sitter fast

Rundt 400 passasjerer sto brått uten fly da Ryanair kansellerte to flyvninger fra Korfu.

Foto: Privat
Robin Kiely

Kommunikasjonssjef i Ryanair, Robin Kiely, beklaget i går overfor passasjerene som sto fast.

Foto: RYANAIR/FINTAN CLARKE

På grunn av dårlig vær ble flyet som skulle gå fra Korfu til Rygge kansellert og passasjerene måtte finne alternative måter å komme seg hjem på.

For Gro Englund Børresen og familien ble kanselleringen starten på et reisemareritt.

Da det ble klart at flyet ikke kom til å frakte dem hjem, så ble de overlatt til seg selv, hevder flere passasjerer NRK har pratet med.

– Det var fryktelig dårlig informasjon. Vi fikk en lapp hvor det sto at vi kunne få pengene tilbake eller vi kunne ombooke reisen gratis med et annet Ryanairfly. Men problemet var jo at det ikke gikk andre Ryanairfly. Vi ble satt igjen på en øy, tordner Englund Børresen.

– Hvordan var stemningen på Korfu da det ble kjent at flyet ikke gikk?

– Engelskmennene var hooligans. De var så sinna. Nordmenn tok det pent men de var veldig oppgitt.

LES OGSÅ:

Måtte reise på førsteklasse

Familien fra Fredrikstad har nå kommet seg til København, men reisen har blitt både dyr og slitsom. Det første hotellet de bodde på, hadde blant annet en stor gasslekkasje.

– Det luktet freon over alt, en gikk rundt og var småkvalm, forteller hun.

Til slutt fikk de et fly som gikk fra Korfu til Athen. Der måtte de reise på førsteklasse og det gjorde sitt innhugg på lommeboka.

– Vi sov på flyplassen i natt før vi kom oss videre med et fly til Milano. Så ble det igjen en flytur på førsteklasse til København.

Totalt kom hjemreisen på 22.000 kroner. Og som om ikke det var nok, så fikk de problemer med bagasjen på grunn av streik i Milano.

– Å gå i de samme klærne i tre dager er ikke noe moro det heller. En føler seg ikke fresh.

Ved 16-tiden i dag ble bagasjeproblemet ordnet og Gro Englund Børresen kan se frem til å få på seg noen rene klær igjen.

LES OGSÅ:

Raser mot flyselskapet

I går skrev NRK.no om Ole Ligaard og familien som måtte betale 15.000 kroner for å booke om billetten for å komme seg hjem. Han var rasende på Ryanair som ikke hjalp dem med å komme hjem.

Det samme er Gro Englund Børresen.

– Nå er jeg eitrende forbanna, som det heter. Selv om man reiser med et lavprisselskap så er de forpliktet til å levere det de skal levere – og det er å reise med oss. Vi betaler ikke for service og blide folk. vi betaler for å fly til og fra – og det har de ikke levert, sier hun.

Ryanair beklaget i går kveld det som hadde skjedd.

– Grunnet vanskelige værforhold måtte vi dessverre kansellere to avganger. Berørte passasjerer ble tilbudt overnatting på hotell og fikk matkuponger etter EU261-lovgivningen, opplyste kommunikasjonssjef i Ryanair, Robin Kiely.

Han skrev i en e-post til NRK at selskapet jobber med alternative flyvninger og at deres kunder har muligheten til å ombooke til andre Ryanarfly gratis.

– Ryanair beklager på det sterkeste til alle kunder som er berørte av kanselleringene som skyldes været. Vi jobber hardt for å ombooke passasjerer så fort som mulig, sier han.