Hopp til innhold

Advarer mot nettbutikker i julestria

Ja, enkelte juletilbud er for gode til å være sanne, sier Forbrukerombudet. Kundene til den ferske nettbutikken Warm Shop ser ut til å være enige.

Warm Shop Facebook

Det er liten tvil om hva Warm Shops kunder mener, hvis en skal dømme etter det som skjer på butikkens Facebook-side.

Foto: Skjermdump Facebook

Warm Shop er med på en lang liste av nettbutikker Forbrukerombudet advarer folk mot å bruke.

Å få kontakt med Warm Shop er ikke så enkelt. Jörn Stiller og Markus Christl er på nettstedet nevnt som henholdsvis eier og daglig leder. Ingen av dem er registrerte med telefonnumre i Norge. Det står at du kan ta kontakt med butikken via en gmail-adresse. Det har NRK gjort, men vi har så langt ikke fått svar. Ingen telefonnumre er oppgitt på nettstedet.

Det er ingen informasjon å finne om Warm Shop i Brønnøysundregistrene heller.

Parajumpers - falske eller ikke?

For godt til å være sant? Parajumpers-parkas nedsatt fra kroner 9.499,- til 749,-

Foto: Skjermdump fra warmshopno.com

Men du kan finne ut noe om Warm Shop på nettet. Ifølge register-nettstedet whois.com er warmshopno.com registrert på en gateadresse i Florida, men med koblinger til servere i Sverige og Kina.

Nettstedet er med på Forbrukerombudets liste over useriøse nettbutikker. Scamadviser.com, som sjekker hvor risikabelt det er å handle på nettbutikker, karakteriserer warmshopno.com som et høyrisiko-nettsted.

Warm Shop Facebook
Foto: Skjermdump Facebook

I dag har også Forbrukerombudet sendt ut en pressemelding der de advarer folk mot å la seg lure av gode tilbud i førjulstiden.

– Vi ser at det er et problem med falske nettbutikker der ute, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til NRK.

-Særlig peker annonser på Facebook videre til rene svindelkonsepter, eller til steder der du kjøper dårlige kopier av merkevarer. I noen tilfeller får du ikke noe overhodet.

– Ikke del på Facebook

Spesielt markedsfører de kjente merkevarer på Facebook, fordi det gir et skinn av seriøsitet å ha disse, sier fagdirektøren.

– Når venner og bekjente deler ting på Facebook skjer det samme. Dette sprer seg veldig raskt i venne-nettverk på sosiale medier, sier Skjelbostad.

Tonje Hovde Skjelbostad

Den beste måten å unngå problemer med useriøse nettbutikker er å kjenne igjen faresignalene før du bruker penger der, mener fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad hos Forbrukerombudet.

Foto: CF Wesenberg

– Vi har fått en del henvendelser om Warm Shop, fortsetter hun.

– Det lyser en del varsellamper, først og fremst prisen. Når jakkene er satt ned med 90 prosent, så bør alarmbjellene ringe med en gang. Googler man butikken så ser vi at forbrukerne ser at dette er mistenkelig.

– Er pengene man har brukt der tapt?

– Det kan de være. Derfor er det så viktig å være kritisk i utgangspunktet. Men bruker du kredittkort kan de bli refundert dersom varene ikke dukker opp. Ikke betal på forskudd, det er en veldig dårlig idé.

warmshopno.com ble opprettet i månedsskiftet oktober/november. Men Forbrukerombudet sier slike nettbutikker ikke er et særskilt juleproblem.

– De dukker opp hele tiden, ikke bare i førjulstiden. Vi vil gjerne tro på veldig gode tilbud, men igjen; vær kritisk.