Hopp til innhold

Advarer mot frekk strømselger

Vibece Lundestad ble oppringt av en svært overbevisende mann som prøvde å lure henne til å bytte strømleverandør. Forbrukerombudet opplyser at de har fått inn en rekke klager.

Vibece Lundestad

Vibece Lundestad fra Fredrikstad ble oppringt av en mann som ønsket henne over til Oslo Kraft.

Foto: Privat

Fredag ble Lundestad oppringt av en mann med østlandsdialekt som opplyste han ringte fra Oslo Kraft. Mannen sa at siden hun nå har fått ny strømmåler, måtte hun bytte leverandør fordi Norgesnett Fredrikstad ikke klarte å levere tjenesten.

– Han var svært hyggelig og overbevisende. Strømmen skulle være billigere, men jeg måtte binde meg i 12 måneder, forklarer Lundestad.

Sendte tekstmelding

Mannen hadde mye informasjon om Lundestad.

– Han visste når jeg hadde fått ny måler, målepunkt id, navn og adresse. I tillegg

Melding fra leverandør

Dette var meldingen som ble sendt fra mannen som ringte Lundestad.

Foto: Screenshot

opplyste han hvor mye strøm jeg hadde brukt i fjor. Jeg har ikke regnet på det, så akkurat det kan jo være feil, sier hun.

Lundestad ga mannen mailadressen sin, men følte noe skurret. Hun kontaktet derfor Norgesnett Fredrikstad. I mellomtiden sendte mannen en tekstmelding som hun skulle svare «ja» på.

– Norgesnett avkreftet det hele med det samme, forteller hun.

Mannen ringte tilbake og spurte om hun hadde fått meldingen.

– Da sa jeg til han at dette var bare tull, og da la han på med det samme.

Les også: Advarer mot falske lisenskontrollører

Flere med liknende opplevelser

Lundestad har delt opplevelsen på Facebook. I kommentarfeltet kommer det frem at flere har liknende opplevelser. En skriver at hun ble oppringt fra samme firma, og at vedkommende sa hun hadde registrert seg på nettet for å få informasjon, noe som ikke stemte.

Kommentarer

Flere har opplevd liknende hendelser.

Foto: Screenshot / Facebook

En annen skriver at hun fikk beskjed om at hun hadde vunnet en konkurranse på Facebook, og premien var en måned gratis strøm. Hun hevder hun aldri var med i konkurransen.

– Ikke etter retningslinjene

Daglig leder i Oslo Kraft, Sigrun Eggen, sier hun vil undersøke saken nærmere.

– Hendelsen som Lundestad beskriver er absolutt ikke etter våre retningslinjer og forretningsskikk. Det høres veldig merkelig ut. Dette ønsker vi å finne raskt ut av, sier hun.

Eggen poengterer at det er helt normalt å ringe folk for å tilby tjenester.

– Det er ingen ting unormalt ved å ringe og tilby gode avtaler på strøm, eller gi gratismåneder. Det er noe svært mange i bransjen vår gjør. Men den isolerte hendelsen er ikke bra, og noe vi må finne ut av, sier hun.

Eggen sier at de kan dokumentere at alle de som blir kontaktet om en konkurranse, har vært registrert for å kunne bli oppringt.

– De potensielle kundene, altså alle vi kontakter per telefon, er registrert i en konkurranse for nettopp å motta gode tilbud fra blant annet Oslo Kraft. Dette gjøres i henhold til Forbrukerombudets retningslinjer for telefonsalg, forklarer hun.

NRK prøvde å ringe tre ulike nummer som mannen har brukt, men får som svar at nummeret ikke er i bruk, eller en stemme som sier at det ikke er plass til flere beskjeder.

Håper folk ikke blir lurt

Driftsingeniør i Norgesnett, Lars Lied, sier de vurderer å informere kundene om svindelen.

– Vi må vurdere om vi skal informere kundene våre slik at de ikke blir lurt. Alle i Norge skal få nye målere. På våre sider kan man finne opplysninger for når dette skjer i de ulike områdene. Det kan være forklaringen på hvor mannen hadde informasjonen fra, sier han.

Lied lover at de ikke har noen problemer med å levere de tjenestene de skal.

– Leveringsplikt og kvalitet er definert av myndighetene. Vi som nettleier er pålagt å følge dette, sier han.

Flere klager på selskapet

Juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug, sier de har fått inn flere klager på Oslo Kraft.

Frode Elton Haug

Juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug, sier at de har fått inn flere klager som gjelder strømsalg hos Oslo Kraft.

– Vi fått en god del klager mot selskapet når det gjelder telefonsalget, og har derfor en sak gående mot dem, sier han.

Haug sier at det er lovstridig å oppgi falske opplysninger når man skal selge.

– Det er forbud mot villedende markedsføring. Man kan ikke si at et annet selskap ikke kan levere tjenester når det ikke er sant. Det er et alvorlig brudd som vi som myndighet bør ta tak i, sier han.

Hva skal man gjøre om man har blitt lurt?

– Man har alltid 14 dager angrerett. Det holder at man sender en e-post til selskapet og skrive at man angrer. Man trenger ikke fylle ut et skjema en gang. Eller så kan man ringe, sier Haug.

– Bør ikke bytte leverandør over telefon

Henrik Ebne, Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet

Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, Henrik Ebne, mener man aldri skal si ja til en strømselger på telefonen.

Foto: Ole Walter Jacobsen / Forbrukerrådet

Rådgiver i Forbrukerrådet, Henrik Ebne, sier at man aldri bør bytte strømleverandør over telefon.

– Si alltid nei. Ikke engang et tja, som for mange strømselgere kan oppfattes som et ja, sier han.

Han oppfordrer folk til å undersøke på egen hånd.

– Man kan gå inn på strompris.no og sjekke hvilken leverandør som passer etter hvilket behov man har, sier han.

Både Forbrukerrådet og Forbrukerombudet opplyser at de kan kontaktes om man får problemer med et strømselskap.