Hopp til innhold

Advarer mot dobbeltspor-forsinkelser

Sarpsborg Fremskrittsparti ønsker en ny diskusjon om å legge dobbeltsporet rett fra Råde til Sarpsborg. Lederen for samferdsel, miljø og klimakomitéen i Østfold mener forslaget er uheldig.

Jernbane, tog, Østfoldbanen

Sarpsborg Fremskrittsparti vil ha en ny diskusjon om traseen for dobbeltsporet gjennom Østfold.

Foto: Håvard Wien / NRK

Stein Erik Westlie, gruppeleder i Fremskrittspartiet

Stein Erik Westlie.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

I dagens Sarpsborg Arbeiderblad hevder Stein Erik Westlie og Kai Roger Hansen i Sarpsborg Fremskrittsparti at det er feilslått politikk å bygge dobbeltsporet mellom Fredrikstad og Sarpsborg.

De to viser til at det blir komplisert å bygge dobbeltspor mellom de to byene i tillegg til at de ser svært negative konsekvenser ved bygging av en ny bro over Glomma.

Bred oppslutning om vedtak

Olav Ingebjørn Moe er leder for samferdsel, miljø og klimakomitéen i Østfold. Han setter ikke pris på utspillet:

– Først og fremst tenker jeg at dette er en prosess som har gått veldig lenge og Østfold-samfunnet har stilt seg ganske bredt bak en løsning der dobbeltsporet skal gå gjennom Fredrikstad. Det å nå igjen repetere dette alternativet med et direktespor fra Råde til Sarpsborg tror jeg egentlig bare vil forstyrre og forsinke prosessen videre, sier Moe i en kommentar til NRK Østfold.

Han mener det ikke er aktuell politikk å legge dobbeltsporet rett fra Råde til Sarpsborg uten å gå innom Fredrikstad.

Olav Ingebjørn Moe

Olav Ingebjørn Moe.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

– Vedtaket i fylkestinget er ganske tydelig på at vi ønsker den løsningen som lå i konseptvalgutredningen (KVU) for dette prosjektet, nemlig at sporet skal gå via Fredrikstad, sier Moe.

Viktig med framdrift

– Er det uheldig med slike omkamper?

– Ja, jeg synes det. For nå er det utrolig viktig at vi får framdrift her. Dette er et prosjekt som er svært avgjørende for Østfold-samfunnet: At vi får effektive transportløsninger på jernbanen. Dersom vi nå skal begynne enda en runde med å vurdere dette alternativet, går tiden. Det trenger vi absolutt ikke nå, mener Moe.

Planene går ut på at dobbeltsporet skal være ferdig fram til Fredrikstad i 2024 og fram til Halden i 2030.