I dagens Sarpsborg Arbeiderblad hevder Stein Erik Westlie og Kai Roger Hansen i Sarpsborg Fremskrittsparti at det er feilslått politikk å bygge dobbeltsporet mellom Fredrikstad og Sarpsborg.
De to viser til at det blir komplisert å bygge dobbeltspor mellom de to byene i tillegg til at de ser svært negative konsekvenser ved bygging av en ny bro over Glomma.
- Les også: Kun delvis jubel for Intercity
Bred oppslutning om vedtak
Olav Ingebjørn Moe er leder for samferdsel, miljø og klimakomitéen i Østfold. Han setter ikke pris på utspillet:
– Først og fremst tenker jeg at dette er en prosess som har gått veldig lenge og Østfold-samfunnet har stilt seg ganske bredt bak en løsning der dobbeltsporet skal gå gjennom Fredrikstad. Det å nå igjen repetere dette alternativet med et direktespor fra Råde til Sarpsborg tror jeg egentlig bare vil forstyrre og forsinke prosessen videre, sier Moe i en kommentar til NRK Østfold.
Han mener det ikke er aktuell politikk å legge dobbeltsporet rett fra Råde til Sarpsborg uten å gå innom Fredrikstad.
– Vedtaket i fylkestinget er ganske tydelig på at vi ønsker den løsningen som lå i konseptvalgutredningen (KVU) for dette prosjektet, nemlig at sporet skal gå via Fredrikstad, sier Moe.
Viktig med framdrift
– Er det uheldig med slike omkamper?
– Ja, jeg synes det. For nå er det utrolig viktig at vi får framdrift her. Dette er et prosjekt som er svært avgjørende for Østfold-samfunnet: At vi får effektive transportløsninger på jernbanen. Dersom vi nå skal begynne enda en runde med å vurdere dette alternativet, går tiden. Det trenger vi absolutt ikke nå, mener Moe.
Planene går ut på at dobbeltsporet skal være ferdig fram til Fredrikstad i 2024 og fram til Halden i 2030.