Hopp til innhold

– Sosial dumping tar livet av norsk transportnæring

Redaktør i bransjebladet TransportMagasinet mener det er nærmest umulig for norske aktører å overleve i et marked der utenlandske sjåfører tjener ned mot 5.000 kroner i måneden.

Vogntog på vent

Utenlandske vogntogsjåfører som kommer til Norge tjener ned til 5.000 kroner i måneden. Bransjebladredaktør mener det tar knekken på det norske markedet (illustrasjonsfoto).

Foto: Tollvesenet

Skjeve konkurransevilkår i transportbransjen er i ferd med å ta livet av norsk transportnæring, mener Tormod Magelsen, som er redaktør i bransjebladet TransportMagasinet.

Tormod Magelsen, redaktør i bransjebladet TransportMagasinet

Tormod Magelsen, redaktør i bransjebladet TransportMagasinet er bekymret for de norske aktørene.

Foto: Hermund Lybeck kjernli / NRK

En undersøkelse fra Yrkestrafikkforbundet viser at utenlandske sjåfører som kjører i Norge tjener helt ned mot 5.000 kroner i måneden.

Magelsen mener det er nærmest umulig for norske transportører å overleve i et slikt marked.

– Politiske myndigheter må på banen og få gjort et eller annet så det blir lik lønn for likt arbeid. Grenseoverskridende transport er internasjonal transport, men så fort du er i Norge og kjører innenlands i Norge konkurrerer du med norske transportører. Det er det skjeve konkurranseforholdet som tar livet av norsk transportnæring, sier han.

– Sosial dumping på grensestasjonene

Undersøkelsen er gjort av Yrkestrafikkforbundet (YTF) i juli 2014. Nesten 500 langtransportsjåfører svarte på den anonyme spørreundersøkelsen, som ble utført i samarbeid med Statens vegvesen på Svinesund kontrollstasjon fra 1. til 3. juli.

Svarene viser at nesten hver fjerde sjåfør tjener tilsvarende 8500 kroner eller mindre i måneden før skatt, etter det de selv oppgir. 29 av sjåførene svarte at de tjener under 600 euro, eller 5000 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Ida Langdalen Kristiansen i Yrkestrafikkforbundet står foran en lastebil fra Bring

Yrkestrafikkforbundet gjennomført en stor spørreundersøkelse blant utenlandske yrkesførere. 500 sjåfører har svart anonymt.

Foto: Lotte Olsen/NRK

Magelsen følger transportbransjen tett, og er ikke overrasket over det lave lønnsnivået blant utenlandske sjåfører.

Han synes selskapene som kjøper transporttjenester bør ta sin del av ansvaret.

– Vi har sett nok eksempler på grensestasjoner, spesielt på Svinesund, med sjåfører som faktisk blir dumpet når de blir stoppet med kjøretøy som er i dårlig stand, og så kommer bare et nytt vogntog som skal kjøre godset til norsk transportkjøper som har kjøpt billig transport for å få det levert på døra.

– Myndighetene snakker nå om å ansvarliggjøre transportkjøperen mer, og det tror jeg kanskje er en måte å gå i riktig retning. Men mer kontroller må også til, for det er ikke noe tvil om at det vi ser på grensestasjonene i stor grad er sosial dumping, sier redaktøren.

– Kan stresse reglene mer

Bengt Morten Wenstøb

Bengt Morten Wenstøb (H) er enig i at man bør utjevne forskjellene.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Bengt Morten Wenstøb, som representerer Høyre i Stortingets arbeids- og sosialkomité, tar bekymringene på alvor.

– Det vi kan gjøre er å være nøye på de regler som finnes, og det er en del kontrollelementer i det. Det kan vi jo stresse enda mer, sier han.

Han er enig i at det er viktig å utjevne de forskjellene som finnes i transportbransjen i dag.

– Vi ønsker at det skal være like konkurransevilkår og at folk skal ha en mulighet til å kunne forsørge seg på en anstendig lønn også, sier Wenstøb.