I fjor måtte 20 prosent av trafikken stå over en fergeavgang mellom Moss og Horten.
Da måtte 362.000 biler vente, noe som er en økning på 83.000 fra året før. Det sliter på sjåførene, sier Hans-Thorvald Karlshusbunn.
– Litt tidlig på ettermiddagen er verst. Forrige torsdag satt jeg to og en halv time og sov på kaia i Horten. Det er ikke noe moro det, sier han.
Taper penger
Lastebilsjåføren fra Råde driver enkeltmannsforetak. Tid og penger han taper i venting, må han ta på egen kappe.
– Å sitte og vente er ikke det jeg vil bruke tiden til. Da kunne jeg heller kjørt i stedet, sier Karlshusbunn.
Bastø Fosen har mange forklaringer på at stadig flere biler ikke får bli med første ferge: Trafikken økte med knapt en prosent, det er flere større kjøretøy enn før og fergetrafikken varier både med årstid og rushtid, sier direktøren i fergeselskapet, Øyvind Lund.
– Andre forklaringer finner vi ikke, for i 2014 hadde vi like mange avganger som i 2015.
- Les også:
Lei av å vente
Bastø Fosens avtale med staten har i dag ingen klare krav til hvor mange biler som kan stå igjen på kaia eller lengden på ventetid.
En reserveferge kommer først i 2016, og det skal mye til at en blir satt inn i år, sier Terje Arnesen i Statens vegvesen.
– Hvis en skulle tenke seg å komme inn med en ekstra ferge må en inn i nye forhandlinger.
Likevel tror han situasjonen kommer til å bli en helt annen når den nye konsesjonen er på plass i 2017.
– Det vil jo bli mye bedre. Vi får fem store ferger, men også fordi de tre nye er ettdekksferger som er mer effektive å losse, sier Arnesen.
Men Lastebileierne er lei, de taper penger på ventetid.
– Vi må vurdere om vi skal sende en regning, enten til Bastø Fosen eller til Statens vegvesen, for den tiden vi blir stående som vi synes er urimelig, sier leder av lastebileierforbundet i Østfold, Erik Graarud.
Bastø Fosen ønsker ikke kommentere et mulig krav fra lastebileierne.
- Les også: