– Det har aldri vært en forutsetning fra vår side at Avinor skal være med i dette, snarere tvert imot, sier Knut R. Johannessen, initiativtakeren for videre drift av flyplassen på Rygge.
Tidligere i dag avviste samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) nok en gang forslaget om at staten skal være med på å overta driften av Moss lufthavn Rygge.
Hovedaksjonærene i Rygge sivile lufthavn var ikke fornøyd etter mandagens møte med investorgruppen som vil drive flyplassen videre. De mener den eneste muligheten for videre drift ligger i statens engasjement gjennom Avinor og et samarbeid med Forsvaret.
Investorgruppen står likevel alene på banen etter Solvik-Olsens klare beskjed, men det er de også fornøyd med.
– Hvis Avinor hadde ønsket å engasjere seg, så hadde ikke vi hatt en rolle i dette. Vi er veldig glad for den avklaringen som samferdselsministeren kom med i dag, sier Johannessen.
Mest mulig intakt
Det kan være avgjørende for videre drift av Moss lufthavn Rygge at nye eiere kan overta en flyplass som er fungerende.
– Vi jobber ut ifra en forutsetning om at vi skal klare å overta et «going concern». Veldig mye av verdien i flyplassen ligger i organisasjonen og i de medarbeiderne som til daglig gjør en skikkelig innsats, mener Johannessen.
Dersom flyplassen legges ned vil det kreve mye å få den på bena igjen. Kanskje altfor mye.
– Det sier seg selv at det vil bli uendelig mye tyngre, og derfor er det et stort poeng for oss at vi overtar dette mest mulig intakt.
– Det vil ikke skje
Det er likevel ingenting som per dags dato tilsier at de kan overta en flyplass i drift. Det var ledelsen for den sivile lufthavnen helt klar på etter mandagens investormøte.
– Det er skapt et mediebilde om at noen skal overta et «going concern» 1. november. Det vil ikke skje, mener administrerende direktør ved Rygge sivile lufthavn, Pål F. Tandberg.
- Les også: – En stor skuffelse