Utbyggingen av jernbanen mellom Halden og Öxnered i Sverige må fremskyndes siden Norge nå skal samarbeide med EU for å få godstog raskere fram, mener fylkesordfører Ole Haabeth.
Fra neste år blir Norge en del av EUs korridor for godstog fra Palermo i Italia til Oslo. Men uten dobbeltspor blir det neppe noen suksess, sier Haabeth.
– Før vi får den på plass, og blant annet tatt bort den kraftige stigningen som er i Tistedalsbakkene der man må bruke to lokomotiv for å få opp godset, så vil ikke kapasiteten inn til Oslo være stor nok så det kan være et reelt alternativ, sier han.
- Les også:
Håper det skal gå fortere
For mer varer over på tog er et mål når Norge nå har blitt med i EUs samarbeid om å få godstog raskere fram gjennom Europa.
Fra og med neste år vil togselskap kunne få tildelt egen faste ruter for godstog på hele eller deres av strekningen mellom Norge og Italia, forteller trafikkdirektør i Jernbaneverket, Bjørn Kristiansen.
– Vi tror at med denne planleggingsformen vil vi i hvert fall utnytte kapasiteten mer optimalt enn det vi gjør i dag.
– Kommer det til å gå raskere?
– Ja, det håper vi på, sier Kristiansen.
Press
Ifølge Jernbaneverket ligger det ingen forventninger fra EU om at Norge skal bygge ut dobbeltspor fra svenskegrensa til Oslo fordi vi ble med i EU-samarbeidet om å få godstog raskere frem.
Men fylkesordfører Ole Haabeth tror ikke EU vil være fornøyd med at det ikke blir nytt dobbeltspor over grensa før etter år 2030.
– Når EU blir klar over hvor elendig situasjonen er mellom Öxnered og helt inn til Oslo tror jeg man kanskje vil oppleve et press. Jeg håper i hvert fall det, sier han.
- Les også: