Hopp til innhold

– Du må kontrollere en bil som er ute av kontroll

Fredric Aasbø er til vanlig profesjonell drifter i USA. Denne helgen har han tatt turen til lille Rakkestad for å leke.

Fredric Aasbø

Fredric Aasbø koser seg på Rudskogen, og bruker Gatebil-festivalen til å ha det gøy.

Foto: Victoria Ose/NRK

– Det er nydelig vær her, så nå kommer jeg inn svett og god, smiler Fredric Aasbø når han møter NRK i serviceområdet på Rudskogen i Rakkestad.

Aasbø er profesjonell drifter og har nylig vunnet sin første store seier i USA. Kontrastene til Rudskogen og Rakkestad er store.

– I USA er drifting veldig kommersielt. Det er en serie hvor man bruker utslagsmetoden, og de har et veldig bredt karaktergalleri. Det er en diamanthandler fra Afrika, en ninja fra Japan og en klovn fra Norge, smiler han og forklarer nærmere hva han mener er forskjellen fra Norge.

– På Gatebil i Rakkestad er det et slags bil-anarki. Her er det rett ut på banen, og gjøre hva du vil med hvem du vil. Hvis USA er snowboardets halfpipe og OL, så er dette frikjøring i høyfjellet, sier han.

Dekkene varer i et minutt

Med seg til Rudskogen har den snart 29 år gamle føreren sin trimmede Toyota GT86, med ikke mindre enn 800 hestekrefter – eller seks ganger så mye som en «vanlig» bil.

– Det handler om å kontrollere en bil som er ute av kontroll, helst i 230 kilometer i timen. Vi sladder kontrollert, eller det er i hvert fall det vi prøver på, sier han.

På serviceområdet har han også med seg dekk nok til en stor norsk familie. Bildekk er nemlig forbruksvare i en drifters verden.

– Et sett med dekk varer i alt fra 40 til 50–60 sekunder. Det er viktig at vi har godt grep, forteller Aasbø.

Strippet for «alt»

Selve bilen er også strippet for alt annet enn det som er absolutt nødvendig. Det vil si at inventaret i Fredrics Toyota stort sett består av et ratt, tre pedaler, girspak og et håndbrekk.

– Vi har fjernet alt vi ikke trenger. Håndbrekket bruker vi for å tvinge bilen ut i sladd. I tillegg har vi noen målere og knapper, et sikkerhetsbur, belter og et brannslukker. Og en hjelm selvfølgelig, men det er vel egentlig det, sier han.

– Vi har alt vi trenger hvis, eller når det går galt.

Vil gå til topps i USA

Aasbø har allerede vunnet flere priser. Og selv om han beskriver drifting på Rudskogen som «frikjøring», så ønsker han, naturlig nok, å dra hjem med en seier også herfra.

– Jeg har mange mål, og jeg har vært så heldig å få oppfylt mange av dem. Jeg vil prøve å vinne alt jeg er med på. Men det handler også om å ha det mest mulig gøy, og det har vi veldig mye av her.

Det ultimate målet å gå helt til topps i serien «hjemme» i USA. Aasbø leder foreløpig den asiatiske serien, og ligger på 2. plass i USA.

– Målet er å vinne hele greia. Hvis det skjer, så har jeg lovet alle kompisene mine og alle som har hjulpet til underveis en skikkelig middag på Ekebergrestauranten. Så det var vel de prispengene, smiler han.