Hopp til innhold

Avinor bekymret for Gardermoen

Avinor-sjef Sverre Quale frykter Gardermoen kan bli satt 10 år tilbake i tid med delt flyplassløsning.

Administrerende direktør i Avinor Sverre Quale
Foto: Kai Myhre

Avinor-sjefen advarer mot å oppheve trafikkbegrensingene på Moss Lufthavn Rygge.

Quale liker ikke at Ryanair nå satser på stor trafikkvekst på flyplassen, og mener begrensningen på 15.000 flybevegelser i året bør opprettholdes, skriver Moss avis.

Avinor-sjefen er bekymret for Gardermoens fremtid, og frykter at hovedflyplassen kan bli satt 10 år tilbake om Rygge får utvikle seg fritt.

Les også: Rygge jobber med flere ruter

Les også: – Politikerne vil støtte suksess

Delt flyplass

– Om Rygge får 2-3 millioner passasjerer og Torp rundt to millioner, mens Gardermoen blir liggende på 18 millioner passasjerer som vi tror vi havner på i år; da er vi i realiteten inne på delte flyplassløsninger for Østlandet, sier Avinor-sjef Sverre Quale til Moss avis.

Quale mener en utvidelse av trafikkbegrensningen på 15.000 flybevegelser vil være stikk strid med de forutsetningene Stortinget satte da Fornebu ble nedlagt og Gardermoen ble opprettet som hovedflyplass.

Les også: Nye utfordringer for toll og politi

Les også: 500 nye arbeidsplasser på Rygge

Les også: Ryanair forsinket til egen pressekonferanse

Bekymret

– Blir det 4-5 millioner mennesker som bruker Rygge og Torp, har man ikke lenger én hovedflyplass på Østlandet, sier Avinor-sjefen til lokalavisen.

Quale er bekymret for Gardermoens fremtid.

Hovedflyplassen antar at de får over en million færre passasjerer enn i fjor.

Tilbakegangen er særlig sterk på utenriksflygingene med som så langt i år har en nedgang på 12-13 prosent.

På innenriksrutene er tilbakegangen på 6-7 prosent.

VIDEO: Ryanair landet på Moss lufthavn Rygge.

Video nsps_upload_2009_7_16_19_3_24_851.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.