Hopp til innhold

– Skole-dropouts må få raskere hjelp

Barn og unge som dropper ut av skolen bør få hjelp langt raskere, det mener psykologspesialist Christian Lunde-Hanssen.

Christian Lunde-Hanssen

SKOLEANGST: enkelte kaster opp ved tanken på å gå på skolen. Det er mange ulike angstreaksjoner vi finner, forteller psykologspesialist Christian Lunde-Hanssen.

Foto: Heidi Gomnæs / NRK

Han jobber i det ambulerende innsatsteamet i barne- og ungdomspsykiatrien, og reiser hjem til de som nekter å gå på skolen. Han forteller om skoleelever som har satt seg til hjemme, og sliter med tanken på nok en skoledag.

– Vi har en del paisenter som har det fysisk vondt. De kaster opp om morgenen eller kvelden før. De sitter på toalettet med vondt i magen. Det er ulike former for angstreaksjoner knyttet til det å gå på skolen.

Lunde-Hanssen mener barn som viser tegn til skolevegring må få hjelp langt raskere.

– Det er et stort samfunnsproblem, for vi vet at de som ikke går på skolen senere får utfordringer med arbeidslivet. Og det gjør noe med den psykososiale utviklingen å ikke få lov til å være sammen med jevnaldrende og oppleve den mestringen som forekommer der.

Magnar Mathisen

Magnar Mathisen i barne- og ungdomspsykiatrien i Østfold sier det er nyttig å spre den kunnskapen om skolevegring noen har til alle grupper som jobber med skoleungdommen.

Foto: Heidi Gomnæs / NRK

– Vi mener vi kommer inn for sent. Det er for lite fokus på å kunne gå inn og hjelpe dem før de får virkelig store problemer med dette.

Skal lære sammen i september

Neste måned arrangeres det en vegringskonferanse i Østfold – en gratis konferanse hvor tema nettopp er unge som nekter å gå på skolen. Det er noe både de elevene og de skolene dette gjelder kan dra nytte av, mener Lunde-Hanssen.

– Det er enkeltpersoner som har mye kompetanse og er flinke til å jobbe med skolevegring. Men mange skoler syns dette er veldig vanskelig og at dette er en vanskelig gruppe å hjelpe. Og vi har sett at det har vært vanskelig å samle den kompetansen vi har i fylket til å snakke litt om de erfaringen vi har og hvordan vi kan fortsette å jobbe med dette.

– Det er et kunnskapsområde som ikke er så godt kjent, så mange tenker nok "Hva gjør jeg?", sier fagutviklingsrådgiver Magnar Mathisen i barne- og ungdomspsykiatrien i Østfold.

– Og da tenker vi at det er nyttig å informere og bringe denne kunnskapen ut til de som jobber med barn. Barnevernet, skoler, lærere, personell i barne- og ungdomspsykiatrien; Alle som er involvert med disse barna slik at de får et felles kunnskapsnivå om hva som kan være årsaken til at et barn nekter å gå på skolen. Og hva man kan gjøre for å hjelpe.