SAS vurderer å droppe langdistanseflygninger fra Oslo Lufthavn Gardermoen etter innføringen av flypassasjeravgiften, skriver Dagens Næringsliv.
Konsernsjef i SAS, Rickard Gustafson, mener den knallharde konkurransen, spesielt på langdistanseflygninger, kan gjøre det mer attraktivt å legge disse til andre flyplasser enn i Norge.
– Det er ikke bare SAS som ser på dette. Alle flyselskaper kan jo velge hvilken flyplass man opererer på, sier Gustafson, til avisen.
– Flypassasjeravgiften forblir
Førsteamanuensis ved Institutt for strategi, Espen Andersen, mener regjeringen ikke vil trekke flypassasjeravgiften selv om SAS vurderer å droppe langdistanseflygninger fra Oslo Lufthavn Gardermoen.
– Jeg kan ikke tenke meg at regjeringen snur i flypassasjeravgiften. Det er ikke veldig mange ruter det er snakk om. Det er mest snakk om direkteruter til for eksempel USA, sier han til NRK.
– Norge er et attraktivt marked med eller uten flypassasjeravgiften. Vi nordmenn flyr fem ganger så mye enn gjennomsnittet i Europa. Vi flyr nest met i Europa, kun Island slår oss. Det er i de fleste flyselskapers interesse å betjene markedet, legger han til.
Også andre flyselskaper følger etter. Widerøe varsler kutt i sitt norske rutetilbud, og Norwegian åpner for at avgiften kan gi ruteavviklinger, ifølge E24.