Hopp til innhold

– Om en uke er det hele glemt

Avsløringen om at bilgiganten har jukset med tall om miljøutslipp fra dieselbiler har vokst til en stor skandale, men i Østfold tror flere at saken er ute av verden om kort tid.

Volkswagen-biler i Chicago

Det amerikanske miljødirektoratet EPA avslørte at det fantes avansert programvare i bilene som er laget for å pynte på utslippsdataene. Og søndag kveld innrømmet Volkswagen-sjefen Martin Winterkorn at konsernet hadde fusket.

Foto: SCOTT OLSON / Afp

Og mens Volkswagen-aksjene stuper, frykter tyske bedriftsledere at saken vil gi en dominoeffekt på tysk industri og ødelegge kvalitetsstempelet tysk ingeniørkunst er kjent for.

Men folk tror det bilgigantens skandale går i glemmeboka ganske raskt.

– Blir nok litt dumt for dem nå, men jeg tror ikke folk bryr seg i de lange løp, sier Emilie Nilsen som selv er eier av en eldre VW Golf.

– Det kan hende de sliter litt, nå, men dette er nok gammelt nytt om en uke. Jeg tror ikke dette påvirker noe, sier hennes venninne Maria Helmann.

Tror ikke Volkswagen lider lenge

Maria Helmann (til venstre) og Emilie Nilsen tror folk har glemt Volkswagen-skandalen om en uke.

Foto: Martin Tangen Schmidt / NRK

Stoler på fabrikkene

De to Sarpsborg-kvinnene er dog enige i at det ikke er bra at firmaer jukser.

Bilbransjen i Østfold er usikre på i hvilken grad dette påvirker salget fremover, men også de tror at ting roer seg raskt.

Kåre Lunde

Kåre Lunde i Østfold bilbransjeforening har ikke fått noe særlig reaksjoner fra kundene, og han tror at folk glemmer denne saken fort.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

– Kundene har ikke sagt så mye, og det er klart det blir reaksjoner, men jeg tror det roer seg raskt, sier Kåre Lunde, leder av Østfold Bilbransjeforening.

Han legger til at han synes saken om Volkswagens utslippsjuks er trist.

– Men vi må stole på fabrikken at de følger lover og regler. Vi som forhandlere har ingen påvirkningskraft.

Det amerikanske miljødirektoratet EPA avslørte at det fantes avansert programvare i bilene som er laget for å pynte på utslippsdataene. Og søndag kveld innrømmet Volkswagen-sjefen Martin Winterkorn at konsernet hadde fusket.

LES OGSÅ:

Risikerer bøter på 18 milliarder dollar

EPA uttalte før helgen at bilprodusenten har installert programvare i sine dieselbiler som kniper igjen utslippene av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes.

Avsløringene har ført til at det amerikanske myndigheter innleder etterforskning av både Volkswagen og andre bilprodusenter. Myndighetene i landet sier at bilprodusenten, verdens største målt i salgstall, risikerer bøter på opptil 18 milliarder dollar (148 milliarder kroner).

Også tyske og sørkoreanske myndigheter har bestemt seg for å undersøke Volkswagens dieselbiler.

Nå sier også Frankrikes finansminister at saken bør granskes i alle europeiske land.

Villige til å tilgi

– Jeg synes dette er kjempedårlig av Volkswagen. Det er et såpass bra merke, og en skulle tro de var bedre enn dette, sier Maria Helmann.

– De må jobbe for å få opp tilliten igjen, sier Emilie Nilsen.

Kåre Nilsen i bilbransjeforeningen tror at bilister er villige til å tilgi Volkswagen.

– Vi har sett før at ting går over av seg selv bare det får gått litt tid, sier han.

NRK har ikke fått VW-forhandlere i Østfold i tale. Volkswagens informasjonssjef Anita Svanes opplyser i en SMS at hun, grunnet børshensyn og etterforskning, ikke kan stille til intervju.