Før beholdt kommunene 45 % av skatteinngangen, nå skal 5 % av dette tas inn av staten og så fordeles jevnt utover for å utjevne forskjeller.
– Utjevner forskjeller
Senterpartiets Per Inge Bjerknes hevder at 15 av 18 østfoldkommune vil tjene på denne endringen.
– Det betyr mer penger på områder med lav skatteinngang og større levekårsproblemer, som mange kommuner i Østfold, forklarer Bjerknes.
Ifølge Bjerknes vil Fredrikstad få 42 millioner kroner mer i 2011 enn i år. Sarpsborg får 30 millioner kroner mer, og Moss får 12 millioner kroner ekstra.
Østfold har historisk sett fått lite statlige midler i forhold til folktallet forklarer senterpartirepresentanten på fylkestinget. Det blir delvis utjevnet nå hevder han.
– Dette er et veldig viktig skritt i riktig retning for å utjevne den urettferdigheten, sier Bjerknes.
Kutter med 17 milliarder
Regjeringen skal imidlertid bruke 17 milliarder kroner mindre enn hva det ble lagt opp til i statsbudsjettet i fjor høst.
Det kom frem da finansminister Sigbjørn Johnsen la frem revidert nasjonalbudsjett tirsdag formiddag.
– Regjeringen legger fram revidert budsjett i en situasjon der usikkerheten om den økonomiske utviklingen igjen har økt.
– Krisen i Hellas og høy statsgjeld også i andre europeiske land kan forstyrre en fortsatt gradvis oppgang i Europa, og viser samtidig hvor viktig det er at man holder orden i statsfinansene, sier finansminister Sigbjørn Johnsen.
Regjeringen legger opp til å bruke 131,5 milliarder oljekroner i 2010. Det tilsvarer knapt 26 milliarder kroner mer enn det handlingsregelen tilsier.
- Veksten i Norge forventes å ligge på i overkant av 2 prosent i år. Det betyr at Norsk økonomi går mot normale tilstander, mens det er dramatisk ute i Europa, sier finansministeren.
Her er hovedpunktene i budsjettet:
CO2-håndtering: Bevilgningene til CO2-håndtering på Mongstad reduseres samlet sett med 122 millioner kroner. Bevilgningen til testsenteret foreslås økt med 388 millioner kroner.
Videre foreslås bevilgningen til planlegging av fullskalaanlegg for fangst, transport og lagring av CO2 redusert med 510 millioner kroner, fra 1 260 millioner kroner i saldert budsjett til 750 millioner kroner.
Endringen skyldes det regjeringen kaller faseforskyvning av planlagte aktiviteter. De samlede kostnadsanslagene for fullskalaanlegget opprettholdes.
Verftsindustrien: Det settes i verk tiltak for verftsindustrien for 200 millioner kroner. I tillegg økes rammen for GIEKs alminnelige garantiordning med 10 milliarder kroner, til i alt 120 milliarder kroner.
Arbeidsmarkedstiltak: Bevilgningene foreslås økt med 247 millioner kroner.
Jernbanenettet: Bevilgningene til vedlikehold og utbedring av jernbanenettet økes med til sammen 274 millioner kroner. Forslaget omfatter blant annet 215 millioner kroner til ulike vedlikeholdstiltak på Bergensbanen, Dovrebanen og Østfoldbanen.
Vei: Det foreslåsat bevilgningene til riksveier øker med til sammen 259 millioner kroner. Dette gjelder blant annet 80 millioner kroner for å kunne opprettholde framdriften i utbyggingen av Kvivsvegen i Møre og Romsdal, 70 millioner kroner til drift og vedlikehold av riksveier og 59 millioner kroner til økt vederlag til OPS-prosjekter.
Økte inntekter fra delvis statseide selskaper: Inntektene utenom skatter, avgifter og renter foreslås økt med til sammen 4 milliarder kroner. Pengene skal komme fra devis statseide selskaper. Utbytteinntektene foreslås økt med netto 4 460 millioner kroner i forhold til saldert budsjett 2010. De største økningene gjelder de børsnoterte selskapene Telenor ASA, DnB NOR ASA og Norsk Hydro ASA.