Hopp til innhold

– Det er mange som spør hvor gutta er

23 år gamle Marthe Røsnæs blir ofte møtt med fordommer som daglig leder av Røsnæs Bilopphuggeri i Halden. Menn vil heller snakke med gutter «som har peiling».

Daglig leder Marthe Røsnæs

Marthe Røsnæs (23) driver et bilopphuggeri sammen med søsteren. De blir ofte møtt med fordommer.

Foto: Per-Jørgen Olsen / NRK

På Røsnæs Bilopphuggeri i Halden står det biler så langt øyet kan se, og rundt ligger det fjell av dekk.

– Det er nok av biler å ta av her, sier daglig leder Marthe Røsnæs.

For tiden har hun fullt opp med å ta imot biler som skal vrakes.

Jenter i et mannsdominert yrke

Siste tur

Bilopphugging er tradisjonelt sett et mannsdominert yrke, men Marthe Røsnæs trives i jobben.

Foto: Birger Meland

20. mars er en merkedag for alle som driver med bilopphuggeri. For om du skal vrake bilen bør du gjøre det før denne datoen, for å slippe å betale årsavgift.

– Da er det mange som leverer bil. Da gidder de ikke mer og vil ikke betale årsavgiften. De to siste dagene pleier vi å ha utvidet åpningstid så de kan levere til sent på kveld, sier den unge daglige lederen.

Marthe har tilbrakt dagene sine på huggeriet siden hun var liten. Nå er hun 23 år og driver stedet sammen med søsteren sin.

– Daglig leder har jeg blitt nå i det siste, men jeg er oppvokst her og har vært her siden jeg var liten. Jeg og søstera mi skal ta over etter vår far som startet det hele. Det er veldig spennende å være ung jente i et mannsdominert yrke, sier hun.

Møtt av fordommer

Det har ikke være bare enkelt for de to jentene.

– Det er mange som spør hvor gutta er og om de kan snakke med dem som har litt peiling på det, forteller Marthe.

– Men det har blitt bedre. Vi møtte mange fordommer i hvert fall i begynnelsen, men det har hjulpet nå som vi har blitt tryggere på oss selv og kan mye mer.

På huggeriet jobbes det nå for full med å presse biler flate, en jobb Marthe er godt kjent med.

– Det første vi gjør er å miljøsanere bilene. Vi tar av hjulene og tapper bilen for farlige væsker som spylevæske og frostvæske, forklarer hun.

– Hjulene går så videre. Vi fjerner blyet som er på felgene for det kan ikke leveres. Så kan bilen settes ut og eventuelt gå til delsalg, eller så presser vi den og leverer den til Fredrikstad.