Hopp til innhold

– Mange lærere er usikre på teknologien

Norsk skole bør bli bedre til å ta vare på og videreutvikle elevenes digitale kompetanse, mener IKT-veileder.

Elevar testar ut dataspel som kunnskapstest
Foto: Unni Eikeseth

IKT-veileder Sigmund Brenna i skoleetaten i Fredrikstad kommune mener at flere faktorer må på plass for å bedre den digitale-situasjonen.

– Det handler for eksempel om at man har tilgang til teknologien, det er viktig at lærerne har den kompetansen de skal ha og det er viktig at skolelederne følger opp det her. Så det er flere ting som må samvirke for at vi skal nå de målene som er i kunnskapsløftet, sier han.

– Lærerne vil være sikre

Brenna mener at den raske teknologiutviklingen gjør en del lærere usikre på å ta i bruk teknologiske hjelpemidler i skolen.

– Mange lærere føler seg fortsatt usikre på den nye teknologien. Det klart at om du er usikker på teknologien selv, bruker du det heller ikke så mye i klasserommet. En lærer vil gjerne sikker på det han gjør, sier han.

Ignorerer IKT

Direktør ved Senter for IKT i Utdanningen, Trond Ingebretsen, sier det er stor forskjell på norske skoler når det gjelder kompetanse på og bruk av ny teknologi.

– Vi har skoler som er kjempeflinke til å bruke teknologi for å få til bedre læring. Men så er det også skoler som ignorerer det. Det er mange som ikke ser at ved IKT, teknologi og digitale læringsmidler er hensikten å få til bedre læring, og ikke teknologien i seg selv.

– Da blir ofte en teknologiinnføring satt opp mot andre typer tiltak som skolen ønsker å gjennomføre. Men fra vårt ståsted er teknologien noe underliggende som skal bidra til bedre læring, sier Ingebretsen.