Hopp til innhold

– Fører til en rangering elevene ikke trenger

Godt over halvparten av befolkningen i Østfold ønsker ikke karakterer i barneskolen. Østfoldpolitikerne er splittet i saken.

Video nsps_upload_2009_9_5_16_35_30_833.jpg

Over halvparten av østfoldingene sier nei til karakterer fra 5. klasse.

Foto: Illustrasjonsfoto: colourbox.com

Det viser Infacts meningsmåling for NRK Østfold. 58 prosent av østfoldingene sier nei til karakterer i barneskolen, mens 31 prosent er for.

Det er i den yngre delen av befolkningen motstanden er størst. Gruppen over 65 år er den eneste der det er flertall for å innføre karakterer i barneskolen.

Ser man på partitilhørighet, så er det Høyre- og Frp-velgerne som er mest positive, mens de rødgrønne velgerne er mest imot. Det er absolutt størst motstand blant dem som stemmer SV og Miljøpartiet de Grønne.

Vil hindre tøff overgang

Eirik Milde (H)

Eirik Milde (H) mener karakterer i barneskolen vil gi en mykere overgang til ungdomsskolen.

Foto: Martin Tangen Schmidt/NRK

Eirik Milde, tredjekandidat for Høyre ønsker å innføre karakterer inn i barneskolen.

– Det er blant annet fordi en OECD-rapport har vist at overgangen mellom barneskole og ungdomsskole kan være vanskelig for en del ideer, fordi at sjokket blir for stort. Derfor tror vi at en myk overgang til karakterliknende tilbakemeldinger kan hjelpe elevene.

Line Hjemdal, førstekandidat for KrF vil gjerne samarbeide med Høyre, men er uenige når det kommer til karakterer.

– Vi mener at å innføre karakterer ved femte trinn, da elevene er ti år, vil være altfor tidlig. Det kan føre til en rangering som ikke elevene trenger. Vi mener heller at elevene må få motivasjon til å få mer kunnskap, og gjøre det stadig bedre ut fra der de er, og da trenger man heller andre virkemidler enn en tallkarakter.

Frykter karakterer fører til mobbing

Line Henriette Hjemdal, KrF

Line Henriette Hjemdal tror karakterer fra 5. klasse kan føre til mer mobbing.

Foto: NRK

Eirik Milde tror det er viktig at elevene får skikkelige tilbakemeldinger.

– Allerede i dag får elevene tilbakemeldinger i form av smilefjes og lignende, så det blir ikke en dramatisk endring i forhold til dagens situasjon, sier Milde.

Han tror ikke karaktersetting vil føre til mer byråkrati.

– Når man retter en prøve har man en forståelse, da gir man en tilbakemelding. Det er ikke snakk om å innføre standpunktkarakter med stor byråkrati. Dette er tilbakemeldinger på større prøver, eventuelt elevarbeid i to fag på barneskolen, sier Høyre-politikeren.

KrF og Hjemdal frykter karakterer i grunnskolen vil føre til mer mobbing.

– Om det står veldig bra, bra eller godt, det forteller noe litt annet enn sekser, femmer eller firer. Det er noen knalle tall, og du blir lettere satt i bås. De barna jeg snakker med sier at dette ønsker de ikke. Det er nok mobbing allerede, sier Hjemdal.