NRK Meny
Normal

– Flere positive ringvirkninger

At AIM Norway har bestemt seg for å plassere sitt vedlikeholdssenter på Rygge kan gi flere ringvirkninger for regionen. Det mener tidligere Generalinspektør for Luftforsvaret, Tomas Colin Archer.

ASIA-CHINA/F35 File handout photo of workers on the moving line and forward fuselage assembly areas for the F-35 JSF at Lockheed Martin Corp's factory located in Fort Worth, Texas

Illustrasjonsbilde: Slik ser det ut på fabrikken i Texas hvor F35 bygges av Lockheed Martin. Bildet er fra 2011.

Foto: HANDOUT / Reuters

AIM (Aerospace industrial maintenance) Norway bestemte torsdag denne uken at de skal flytte sitt flymotorverksted til Rygge.

Vedlikeholdssenteret skal jobbe med motorer på det nye jagerflyet F35, og dette innebærer rundt 100 nye arbeidsplasser til området. Virksomheten vil være klar i løpet av 2017–2018, opplyser selskapet.

30 til 50 år

Arbeiderpartipolitiker i Moss og tidligere Generalinspektør i Luftforsvaret, Tomas Colin Archer, sier Rygge får høykompetente arbeidstakere til området.

– I første omgang 50 personer som skal jobbe med vedlikehold av det nye kampflyet til Norge.

Tomas Colin Archer, Ap

Tidligere Generalinspektør for Luftforsvaret og øverste sjef for Fellesoperativt hovedkvarter (FOHK), Tomas Colin Archer, mener det kan bli flere positive ringvirkninger med at AIM Norway velger å flytte sitt verksted til Rygge.

Foto: Beate Grøndahl / NRK

– F16 har vi hatt siden 1980. Dette er langtidsarbeidsplasser, som fort vil vare i 30 til 50 år, forklarer han om de som skal jobbe med motorene til F35.

Den tidligere generalinspektøren og tidligere øverste sjef for Fellesoperativt hovedkvarter, legger også vekt på at dette dreier seg om sivile arbeidsplasser, hvor de ansatte ikke blir beordret til nye steder, som i forsvaret.

Flere kan komme etter

Han forklarer videre at det fort kan bli slik at AIM Norway flytter flere av sine virksomheter til Rygge.

– Det er også en stor sannsynlighet for at man får flere komponenter av det AIM er i dag.

Flyvende datamaskin, F-35

Fremtidens kampfly i Norge, F35.

Foto: Tove Bjørgaas / NRK

– Så dette kan fort vokse?

– AIM Norway har cirka 22 forskjellige kompetanseområder, som motor, elektronikk, radar og så videre.

– En del av disse skal flytte ut og når man nå har valgt å flytte, så er sannsynligheten stor for at resten kommer etter, sier Tomas Colin Archer.

Når det gjelder den militære delen, Rygge Flystasjon, ser ikke Archer noen direkte effekter av at AIM flytter sitt vedlikeholdssenter. Men han tror ikke det har noen negative sider.

– Når man får en aktivitet som har militære forbindelser, sånn som motoren har, så er det stor sannsynlighet for at det forsvarssjefen har foreslått flyttet til Rygge kommer dit.

Sivilt vedlikehold?

Moss Lufthavn Rygge
Foto: NRK

Samtidig mener han at AIMs etablering i Rygge kan få andre til å legge flyvedlikehold på den sivile delen, Moss lufthavn Rygge, basert på kompetansen til de ansatte over flystripa.

– Så dette her er noe som kan utvikle seg og bli stort i løpet av ganske få år, tror Archer.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Skader i armen

    En bilfører sjekkes for skader i armen etter kollisjonen i Osveien i Rakkestad. To biler var involvert, det er ikke meldt om andre skader, opplyser politiet.

  • Ny trafikkulykke Rakkestad

    To biler har kollidert i Osveien i Rakkestad, melder politiet. To personer skal være involvert, det er ikke meldt om personskader. Nødetatene er på vei.