Hopp til innhold

– IOC har ikke snev av empati for mennesker i sorg

Biskop Atle Sommerfelt reagerer på IOCs refs av de norske langrennsdamene etter at de bar sørgebånd.

Atle Sommerfeldt

Biskop i Borg bispedømme, Atle Sommerfelt, reagerer på IOCs reprimande til de norske langrennsdamene.

Foto: NRK

De norske damene bar sørgebåndene under åpningsdistansen på lørdag for å vise sin omtanke for lagvenninnen Astrid Uhrenholdt Jacobsen, som brått og uventet mistet broren sin på fredag.

LKLAP20140208125732HTTT

Marit Bjørgen med svart sørgebånd under åpningsdistansen i OL i Sotsji.

Foto: Timo Jaakonaho / NTB Scanpix

Men ettersom IOC har nulltoleranse for både reklame og alle slags ytringer på klær og utstyr får Norge refs for bruken av sørgebåndene.

Det får biskop i Borg bispedømme, Atle Sommerfelt til å reagere.

– Hva slags verdier er det IOC har? Sorg er ikke tillat, bare beskyttelse av kjøpmannskap, skriver biskopen på Twitter.

Sommerfelt mener det er paradoksalt at IOC kritiserer både sørgebåndene og at Marit Bjørgen blir brukt i en reklamefilm under OL.

– Det opprører IOC, mens det ikke er et snev av empati overfor mennesker som står i sorg og som står og presterer slik de gjør. Det synes jeg er ganske spesielt og spørsmålet mitt er hvilke verdier er det egentlig IOC står for, sier han til NRK.

– Det viser at her er det kommersielle og kjøpmannskapet som er IOCs viktigste. Det handler ikke om en sunn sjel i et sunt legeme lenger. En sunn sjel sørger, sier Sommerfelt videre.

Laster Twitter-innhold

Emmanuelle Moreau, kommunikasjonsansvarlig i IOC, forklarer reprimanden på denne måten overfor VG:

– Vi har den dypeste sympati for familien, venner og lagkamerater som har mistet noen de er glad i, og vi ser deres ønske om å hylle deres minne. Likevel mener vi at konkurransearenaene, hvor atmosfæren er feiring, ikke er det rette stedet for å sørge.

Det er et argument Sommerfelt ikke kjøper.

– Dette er et bobleargument, for sorgen og gleden vandrer sammen. Det var utrolig sterkt å se hvordan kvinnene som hadde all grunn til å glede seg også klarte å kommunisere sorg. En glede som lever i en boble av kommersielle interesser er ingen glede, sier han.