Hopp til innhold

– En idiotisk avgift

– Regjeringens varslede "grønne avgift" på 80 kroner på flybilletter er ren dumskap. Det skriver Ryanair i en pressemelding.

Ryanair på Rygge

Ryanair mener en flyseteavgift på 80 kroner vil få flere til å fly med de halvgamle, drivstoffslukende flyene til SAS.

Foto: Lars H. Pedersen / NRK

Regjeringens budsjettavtale med samarbeidspartiene Venstre og KrF slår fast at det skal innføres flyseteavgift på 80 kroner fra 1. mai 2016. Avgiften vil tilføre statskassen en milliard kroner ekstra, og er ment som en del av et grønt skatteskifte.

Det irske flyselskapet Ryanair, som har base på Moss lufthavn Rygge, skriver i en pressemelding at dette bare er dumt, og ber regjeringen droppe hele avgiften.

Selskapet mener avgiften kan få en motsatt effekt.

"En slik avgift er et tilbakeskritt og vil bare ramme næringsliv og turisme i Norge. Det vil bety at flere vil reise med de halvfulle, gamle drivstoffslukende flyene til SAS, og færre med Ryanairs moderne og mer miljøvennlige flyflåte", skriver Ryanairs kommunikasjonssjef David O'Brien i en pressemelding.

Grønt skifte

Det Ryanair mener vil gi dårlig klimagevinst, er del av et grønt skatteskifte som skal gi to millarder mer i økte skatter og avgifter, og 1,4 milliarder i grønne skattelettelser.

Spørsmålet er om en avgift på 80 kroner vil få nordmenn til å fly mindre. Den forrige norske flyseteavgiften var på 256 kroner og ble fjernet i 2001.

Til VG sier både SAS, Widerøe og Norwegian at en gjeninnføring av flyseteavgiften er en dårlig idé, som passasjerene må betale, og som vil gå ut over de dårligst trafikkerte rutene og ramme distriktene spesielt.

Som en del av det grønne avgiftsskiftet skal også el-avgiften gå opp, og bilavgiftene endres med den hensikt å gjøre det billigere å kjøpe miljøvennlige biler.