E18 i Hærland legges om til sommeren. Statens vegvesen mener at nåværende E18 da er egnet for å få en enkel og billig sykkelsti.
Kantstripene males om slik at breie veiskuldre blir sykkelfelt.
– Tungtransport som kjører til og fra Nortura i Hærland de kommer fortsatt til å bruke den gamle veien. Det er problemet, sier Maren Hersleth Holsen.
Hun er varaordfører i Eidsberg. Sammen med andre foreldre kjemper hun for å få en gang og sykkelsti fra Ramstadkrysset til Hærland. Da vil de kunne sykle og gå trygt til Mysen.
Statens vegvesen anslår at Østfold i dag mangler 200 kilometer med gang og sykkelstier.
Avhengig av terrengforholdene er byggekostnadene fra 9000 til 28 000 kroner per meter for fullverdig standard.
– Ett felt er bedre enn det vi har
Fylkespolitikerne har bedt Statens vegvesen vurdere mulighetene for å finne enklere og billigere løsninger. E18 i Eidsberg, som snart skal legges om, er en av tre strekninger hvor vegvesenet anbefaler billigløsningene.
– Det er kanskje godt nok for transport og treningssyklister, men jeg vil likevel ikke sende mine barn på den strekningen med den tungtransporten som kjører forbi her i dag, sier Maren Hersleth Holsen.
Håkon Johnsen sykler langs E18 fra Hærland mot Mysen flere ganger i uka. Han synes det er ubehagelig når lastebilene kjører forbi.
– Et enkelt sykkelfelt er bedre enn det vi har i dag, mener han. Men han vil helst ha en vanlig gang og sykkelsti.
– Ved kommunevalget stemte jeg på politikere som lovet at det ikke skulle bygges en meter ny vei uten at det samtidig kom gang og sykkelsti, sier Johnsen før tråkker raskt videre mot Mysen.
Prosjektet kan falle på lista
Samferdselsutvalget i fylkeskommunen skal behandle saken denne uka. Leder i utvalget, Olav Moe mener innspillene om trafikksikkerhet er viktige å lytte til.
– Dette er en løsning som ikke er veldig utprøvd, og trafikksikkerheten er det aller viktigste her, så dette lytter vi til.
Han har ikke tatt stilling til hva han vil gå inn for i denne konkrete saken.
– Hvis vi ikke får bygd på den enkle og billige måten havner kanskje prosjektet lenger ned på lista, sier Moe.