NRK Meny
Normal

– Det er jo livsfarlig å sykle her

For noen dager siden ble det malt opp ny sykkelfelt i Fredrikstad. Men stien er så smal at flere vegrer seg for å bruke den.

For noen dager siden ble det malt opp ny sykkelsti i Fredrikstad. Men stien er så smal at flere vegrer seg for å bruke den.

Roland Gustavson er ikke spesielt imponert over bredden på det nye sykkelfeltet.

Sykkelstien går fra Cicignon fergeleie og opp Ferjestedsveien. Når NRK er på stedet, er det noen som bruker den nye stien, mens flertallet sykler utenfor de oppmerkede strekene.

Roland Gustavson sykler jevnlig på veien, men synes at sykkelveien som er kommet, er for smal.

– Den er altfor smal. Den er livsfarlig. Jeg har syklet der, men jeg velger heller fortauet, for bilene kommer så tett innpå, sier han.

Glad for sykkelsti

Nathalie A.S Johannessen og Lea Ulfeng Forbes

Nathalie A.S Johannessen og Lea Ulfeng Forbes er flittige syklister i området og har sett at det er et behov for sykkelstier.

Foto: Petter Larsson / NRK

Nathalie A.S. Johannessen (14) og Lea Ulfeng Forbes (15), som er elever ved Cicignon skole, er flittige syklister på nettopp denne veien. De synes det er bra at det har kommet en sykkelsti.

– Det er fint hvis vi slipper å sykle på fortauet, for det er ofte mange folk som går der. Men stien er veldig smal, så det hjelper jo egentlig ikke så mye, sier Forbes.

Under anbefalt bredde

Lasse Henriksen, som er veisjef i Fredrikstad kommune, innrømmer at sykkelfeltet er litt smal.

Lasse Henriksen

Lasse Henriksen, veisjef i Fredrikstad, innrømmer at det er litt smalt med en sykkelsti på én meter.

Foto: Petter Larsson / NRK

– Det er lagt opp til én meter bredde. Det er for å tilpasse kjøring på veien. Normalt er det anbefalt én og en halv meter på sykkelfelt, så vi er jo under den anbefalte bredden. Men vi er glade for å ha fått et sykkelfelt her, og så må vi selvsagt evaluere det, sier han.

Har dere planer om å gjøre den noe bredere?

– Vi får se litt på reaksjoner og evaluere det. Så kan vi se om det er mulig å gjøre den bredere om det er et stort behov senere. Det er jo under det som er anbefalt, men vi måtte gjøre det fordi veien er smal og fordi det også er en kjørevei, sier han.

Har fjernet parkeringsplasser

Kommunen har også fjernet parkeringsplasser for å lage sykkelfelt.

– Nå vil det bli en lengre sammenhengende sykkelsti. Så jeg håper at folk vil bruke den, sier han.

Veisjefen sier at det ikke var dyrt å lage sykkelfeltet, men at de vil komme til å miste inntekter på parkeringsplassene som er fjernet.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Selger tomt ved flyplassen

    Investorene Terje Høili og Arvid Ryen avslutter flyplassengasjementet, og har lagt ut et tomteområde vis-à-vis terminalbygget i Rygge for salg. Det skriver Moss Avis. Rørskogen næringsområde er på 50 mål og har en prisantydning på 60 millioner kroner.

  • God kapasitet på innfartsparkering

    Statens vegvesen oppfordrer flere bilister som kommer sørfra inn mot Oslo til å bruke innfartsparkeringene ved E6, og ta buss videre derfra. Kapasiteten er fortsatt god både ved Tusenfryd og på Vinterbro, sier prosjektleder i Vegvesenet, Hilde Ulvik.