Haldenkanalen er ett av 15 steder for tekniske og industrielle anlegg i Norge som får fast støtte til drift og vedlikehold. Bevilgningen blir tatt godt imot.
– Det er stor glede og flagget til topps, sier daglig leder av Haldenvassdragets Kanalselskap, Steinar Fundingsrud.
- Ekstern lenke: Haldenvassdragets Kanalselskaps internettsider
To nye prosjekter
Han forteller at foruten vedlikehold av kanalen, slusene og husene, skal årets bevilgning gå til to nye restaureringsprosjekter:
– Det er istandsetting av båtslippen i Vadet ved Tistedalen i Halden. I tillegg får vi ca. 1,9 millioner til reetablering av jernbanemiljøet på Skulerud i Aurskog Høland. Skulerud nord i kanalen var endestasjonen for den smalsporede jernbanen «Tertitten». Beløpet skal gå til å starte opp skinnelegging, forteller Fundingsrud.
Tar vare på industrihistorie
─ Gjennom denne støtteordningen blir utvalgte historiske tekniske og industrielle anlegg tatt vare på, slik at de er tilgjengelige for publikum. I år har vi særlig prioritert Rjukanbanen og Sjølingstad uldvarefabrik i Vest-Agder. Det er to ganske ulike anlegg, som på hver sin måte forteller viktig norsk industrihistorie, forteller riksantikvar Jørn Holme.
- Ekstern lenke: Riksantikvarens pressemelding