25 meter høy stålkonstruksjon skal markere Sandesund bru

Statens vegvesen skal sette opp en 25 meter høy markør ved en av landets lengste bruer.

Markør Sandesund Bru

- Markøren er en 25m høy stålkonstruksjon som skal dekkes med lakkerte polycarbonatplater og som skal være innvendig belyst om natta. Den har en aerodynamisk form og skal markere løftet over elven for den reisende som kommer nordfra, skriver Statens vegvesen om konstruksjonen.

Foto: Grafikk Statens Vegvesen

Markøren monteres i midtdeleren av E6 i Alvimkrysset i løpet av mandag.

Arbeidet startet ved 09-tiden, og hele mandagen kommer det til å foregå arbeid med markøren.

Se grafikk av konstruksjonen: Markør ved Sandesund bru

- Høyden under brua lite synlig

- Sandesundbrua er en fritt frambygg-bru. Det vil si at de bærende konstruksjonsdelene er plassert under brua. Dette gjør den lite synlig for bilistene som kjører over den, skriver delprosjektleder Karl- Erik Willadsen i vegvesenet.

I nordenden er dessuten brubanen forholdsvis lavtliggende over terrenget, og mange opplever derfor først at man er på en lang bru når man krysser over selve Glomma.

- Markøren er en 25m høy stålkonstruksjon som skal dekkes med lakkerte polycarbonatplater og som skal være innvendig belyst om natta. Den har en aerodynamisk form og skal markere løftet over elven for den reisende som kommer nordfra, skriver Statens vegvesen om konstruksjonen.

- Først vil selve stålkonstruksjonen bli heist på plass og montert. Deretter vil platene bli skrudd på og til slutt vil det bli installert lys etter en testrunde.

Belyser brua fra undersiden

Det er landskapsarkitekt John Berg i Moss som står for selve utformingen i samarbeid med Statens vegvesen. Bilfinger Berger er hovedleverandør med underleverandørene Jotne Mekaniske Verksted i Fredrikstad for stålkonstruksjonen og Vink Norway i Akershus for platene.

- Deler av Sandesundbrua vil også bli belyst fra undersiden - dette er ved Glommas elvebredder og i Torsbekkdalen. Testing i forhold til dette vil bli gjort i løpet av oktober og vil skje samtidig med at belysningen testes inne i markøren, skriver Willadsen.