Wenstøb tar til orde for at problematikken bør settes på dagsorden i Nordisk Råd. Han peker på at dette ikke er en problemstilling som gjelder bare i Norge og i Sverige, men i flere nordiske land.
Svenskene har svært få kontroller av vogntog på vei mot Norge. I Trelleborg sør i Sverige anløper 15 ferger i døgnet, her kommer det mange vogntog som har kommet over fra Tyskland og Polen.
Liten mulighet for kontroll i Sverige
Men det er ikke veldig stor risiko for at de blir stanset for kontroll.
Og om så skjer, blir det kontrollert om de oppfyller svenske regler, ikke norske krav til utstyr for kjøring på vinterføre, selv om de skal videre til Norge.
Kjøring på vinterveier en risiko med dårlig utstyr
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har tatt til orde for mer informasjon til vogntogførere og transportselskapene, men det synes ikke Bengt Morten Wenstøb er nok:
– Det virker som noen enkelte ganger er litt likegyldig til reglene. Jeg vil tror de fleste yrkessjåfører som er litt erfarne vet at det å kjøre på glatte veier og det å kjøre på snøforhold er en risiko dersom man ikke er godt nok skodd. Det man erfarer i Norge er jo at det er veldig dårlig utstyr på flere av bilene, og det tror jeg kanskje mer handler om at man tar en risiko. Og det er det alvorlige, sier Bengt Morten Wenstøb.