Tidligere i desember sa både teknisk utvalg og formannskapet i Strömstad kommune enstemmig ja til at Kystlink skal få kaiplass i Strömstad for fergen "Pride of Telemark".
Color Lines avtale for fergene som trafikkerer Oslofjorden til Sandefjord gjelder ut inneværende år. Kommunen endrer avtalen fra neste år, fordi avtalen etter kommunens oppfatning trolig strider mot EU-reglene.
Fergen Kystlink vil bruke på Strömstad-ruten er større enn Color Line sine ferger. Derfor må anleggene i Strömstad bygges på og forsterkes. Foto: Rainer Prang, NRK
- Tolker EU-reglene feil
Color Line bestrider at EU-reglene omfatter den aktuelle havneavtalen med kommunen.
- Dette går på forståelsen av hva EU-reglene innebærer, og vi mener at vi har vårt standpunkt forankret på trygg grunn, sier informasjonsdirektør i Color Line Helge Otto Mathisen til NRK Østfold.
Han forteller at Color Line har benyttet en svensk professor fra Stockholm, som er landets fremste ekspert på EU-rett, til å utrede om rederiets avtale med Strömstad kommune omfattes av EU-reglene.
I følge Mathisen er prosessorens vurdering at havneavtalen ikke omfattes av EU-reglene.
Strenge krav
I tilknytning til formannskapets godkjenning av at Kystlink kan bruke havnen i byen, stilles det også en rekke strenge krav til Kystlink, før rederiet får bruke havnen.
Kaianlegget på Torskholmen, der Color Line lander sine ferger, trenger forsterkninger for å kunne håndtere størrelsen på Kystlinks båt.
Kystlinks «Pride of Telemark» er 20 meter lenger enn «Color Viking» og veier 300 tonn mer.
Det kreves bankgarantier for ferdigstilling av arbeidene som må iverksettes av kaia og for øvrige kostnader som må til for Kystlinks etablering.
Strömstad-ordfører Erland Lundquist fører en kamp på flere fronter mot rederiene. Foto: Strömstad kommune
Kjemper på flere fronter
Strömstad kommune har lenge ført en kamp med Kystlink, som har hevdet at kommunen driver forskjellsbehandling.
Nå har kommunen gjennomgått EU-reglene, og trukket den konklusjonen at Langesunds-rederiet må få slippe til.
- Jeg er veldig skeptisk til å åpne for Kystlink, men vi er pålagt i følge EU-reglene til ikke bare å åpne opp for konkurranse, men også å legge til rette for konkurrerende aktører, sier Strömstads ordfører Erland Lundquist til TA.
Color Line på sin side nekter å skrive under på en ny havneavtale.
- Vi kan ikke se at formannskapet i Strömstad kommune har tatt vurderingen fra vår ekspert inn over seg i det hele tatt i denne saken, sier Helge Otto Mathisen til NRK.
Siste uke før jul skal kommunestyret i Strömstad behandle saken.