Hopp til innhold

- Tar betalt for gratistjenester

Flere forbrukere har fått en svært ubehagelig mobilregning.

Mobiltelefon
Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Nå får firmaet som driver med innholdstjenester til mobil refs av Forbrukerombudet.

Alvorlige brudd

Forbrukerombudet mener Mysen-firmaet M-Quest har begått alvorlige brudd på retningslinjene for markedsføring.

- Et stort antall forbrukere føler seg lurt til å svare på ting de oppfatter er konkurranser hvor de ikke får tilstrekkelig opplysninger om hva dette koster, forteller Hans Andreassen hos Forbrukerombudet.

Det har ført til at et stort antall forbrukere har blitt med i abonnementstjenester de ikke ønkser å delta i.

-  Når de får telefonregningen viser det seg at det har gått med betydelig beløp til disse konkurransene, forteller Andreassen.

Sinte og fortvilte

Det er på nettsidene www alle.no og vi.no at firmaet M Quest i følge Forbrukerombudet tar betalt for tjenester som oppfattes som gratis.

Bare de to siste månedene har Forbrukerombudet fått inn 19 klager på M Quest. Noen klagere har blitt belastet flere tusen kroner over telefonregningen.

- Forbrukerne er sinte og fortvilte, noe har også gått til anmeldelse, sier Andreassen.

Tilbakeviser påstandene

I svar til Forbukerombudet skriver daglig leder Rune Halvorsrud i Mquest at det vil bli gjort endringer i markedsføringen.

Halvorsrud tilbakeviser Forbrukerombudets påstand om at nettsidene til MQuest ikke tilbyr enkle måter å stoppe abonnementer på.