Hopp til innhold

- Snikinnfører storflyplass

Motstandere av flyplassen på Rygge mener eierne forsøker å gjøre den til en av Norges fem største.

Moss Lufthavn Rygge
Foto: NRK/Lars Håkon Pedersen

Ryggeaksjonen har skrevet et brev til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp), hvor de ber om at utbyggingsplanene for flyplassen stoppes.

Det skriver Moss Dagblad .

- La ikke kortene på bordet

I brevet skriver Svenn J. Sandberg og Nils Hole i Ryggeaksjonen blant annet at Rygge Sivile Lufthavn ikke la alle kortene på bordet da flyplassen ble konsekvensutredet.

Ifølge aksjonen var planene først å åpne for inntil 150.000 reisende. Men Rygge har fått konsesjon for 750.000.

Ledelsen mener at også dette passasjertaket er for lavt.

- Dette er sniketablering av en flyplass som har signalisert planer om, og som har trafikkgrunnlag til å kunne bli, en av Norges fem største flyplasser, skriver aksjonsgruppen i sitt brev.

Les også: Sterk befolkningsvekst i Østfold

- Betingelsene er endret

MLR er bygget for to millioner reisende i året, og ifølge Ryggeaksjonen er det signalisert at man etter annet byggetrinn vil ha en kapasitet på det dobbelte.

Flyplassledelsen har sagt at de er i akutt pengenød, og at taket på passasjertallet de har nå kveler driften av Rygge.

- Vi trenger penger innen to måneder. Hvis ikke, går vi konkurs, sa administrerende direktør Pål Tandberg i Rygge sivile lufthavn, selskapet som driver Moss Lufthavn Rygge, i forrige uke.

- Ikke nødvendig med ny konsesjon

Ryggeaksjonen mener det må en ny konsekvensutredning til før flyplassen eventuelt kan få hevet passasjertaket. Det er ikke Tandberg enig i.

- Vi har konsesjon for 21.000 flybevegelser i året. I år når vi kun 5.000 bevegelser. Flere passasjerer betyr ikke nødvendigvis flere flybevegelser, sier han til NRK.

Han mener situasjonen for flyplassen er en helt annen enn da de først søkte om konsesjon, og at de ikke får flyselskaper til å etablere seg på Rygge fordi de ser at Norwegian alene kan fly inn passasjertaket som er satt.

- Da vi fikk konsesjonen, oppfattet vi passasjertaket som midlertidig, sier Tandberg.

- Eierne ønsker fortsatt å investere i flyplassen, men da må vi få bort det kunstige taket som er satt på vår flyplass, og som ingen andre flyplasser har.

Les også: - Burde planlagt bedre på Rygge