Les også:
Årsaken er enkel: Første halvdel av sesongen skal gjennomføres med bilen som ikke engang holdt mål i fjor, og det gir intet gråskjær i firedobbelt verdensmester Sebastien Loebs mørke manke.
Gulbrandsen spår strak motorvei til franskmannens femte tittel på rad.
-2008 blir utelukkende en testsesong for Petter Solberg og Subaru. Det fins ingen som helst grunn til å håpe på noe mer. Selv om de skulle nå målet og vinne et par løp med den nye bilen til høsten, vil VM-tittelen være tapt, sier Gulbrandsen til NTB.
Han tror Loeb og Ford-finnene Mikko Hirvonen/Jari-Matti Latvala vil knive om enkeltseirene.
- Virker smart
Den nye Subaru Impreza WRC blir klar til VM-bruk en gang i løpet av våren. Ifølge teamledelsen er bilen uaktuell før det nye løpet i Jordan (april). Mest nærliggende å tro er det at doningen introduseres på Sardinia midt i mai.
- Subaru har kniven på strupen nå. Det er lagt store ressurser og mye tid i den nye bilen, og det ventes at den skal være konkurransedyktig mot Citroën og Ford så å si med en gang den kommer. Skjer ikke det, må noe drastisk gjøres, mener motorsporteksperten.
Formel 1-kommentatoren hevder det virker helt riktig vurdert av det britiske ProDrive-teamet og dets japanske hovedsponsor å holde bilen igjen og gjennomføre 2008 som en ren testsesong.
- Det er smart å bruke mest mulig tid og ressurser på å teste ut bilen først. Dessuten kan Petter for en gangs skyld starte en sesong uten forventninger. Ikke at det er gått dårlig før, men når «alle» venter seier, er det blitt nedturer uansett når han ikke har greid det. Nå vet vi med sikkerhet at første halvdel av sesongen hans ikke blir bra. Det vil være en sensasjon dersom Petter skulle kjøre inn til seier før den nye bilen kommer.
Neppe fordel
Rally-VM starter i Monte-Carlo til helgen. Nytt for sesongen er det at Suzuki blir sirkusets fjerde bilmerke (i tillegg til Subaru, Citroën og Ford). I tillegg går italienske Pirelli inn som ny dekkleverandør etter franske Michelin.
- Noen spekulerer i at Subaru får fordeler ettersom teamet hadde Pirelli som leverandør inntil forrige sesong, men utgangspunktet blir at dekkene er nye for alle, sier Atle Gulbrandsen.
Dekkutvalget blir tynnere med to typer for grus, to for asfalt og en for snø. Den såkalte moussen, som hindret «havari» ved punktering, er borte.
- Det betyr at førerne må tenke nytt og kjøre litt annerledes. For mye kutting av svinger vil koste i form av flere punkteringer og større tidstap. Vi vil nok oppleve flere førere som må stoppe på prøvene og bytte hjul ved punktering, hevder han.
Storebror Henning Solberg fortsetter med fullt VM-program (15 runder) for Stobart Ford-teamet i sin oransje bil. I tillegg vil norske talenter som Mads Østberg og Andreas Mikkelsen kjøre privat i enkelte VM-runder.
Det har foreløpig ikke lyktes NRK å komme i kontakt med Petter Solberg.