Hopp til innhold

- Rederiet må betale kostnadene

Langeland-forliset i Kosterfjorden kan bli dyrt for norsk rederi, dersom svenske myndigheter går for storopprydding på havbunnen.

Frakteskipet Langeland

Den 9. september innvier kong Carl XVI Gustaf Kosterhavets nasjonalpark. På bunnen av den marine nasjonlparken ligger Langeland på 100 meters dyp, som sank i en storm den 31. juli i år i Kosterfjorden. Skipet lekker olje.

Foto: Myklebusthaug Management

Det norske lasteskipet Langeland, som sank i Kosterfjorden under en storm den 31. juli i år, er foreløpig ikke tømt for olje.

Svenske myndigheter har ved hjelp av Kustbevakningen kartlagt omfanget av forurensningen i området rundt vraket, og vil om kort ta stilling til videre tiltak.

- Vi avventer en rapport fra Kustbevakningen. De har hatt en hel del kontakt med Langelands rederi, og på bakgrunnn av rapporten vil vi beslutte tiltak, sier Ulrika Samuelsson, enhetssjef i miljøskyddsenheten i Västra Götaland til NRK.

Les også:
Tikkende miljøbombe
Kan ha funnet årsaken til forliset
Uvisst hva som skjer med Langeland
Norsk skip forliste ved Koster

«Langeland» funnet på 108 meters dyp i Kosterfjorden i Sverige

Det er uaktuelt å heve skipet, og en tømming av dieselolje er det som vil bli vurdert.

Foto: Kustbevakningen

- Rykter om oljesøl

Samuelsson sier til NRK at Kustbevakningen har forsøkt å finne ut hvor store mengder olje som er ombord i Langeland, som ligger på 100 meters dyp i Kosterfjorden.

Ombord i skipet skal det ha vært 30 tonn dieselolje, og det er et tidsspørsmål før oljen vil lekke ut i havet, har svenske myndigheter tidligere gitt uttrykk for.

- Kustbevakningens kontakt med rederiet har blant annet dreid seg om hvor store mengder olje som egentlig er inne i skipet. Det har vært en hel del rykter rundt hvor mye det dreier seg om, og dette må vi få klarhet i, sier Samuelsson til NRK.

Dieselen som hittil har nådd overflaten fra lasteskipet Langeland har flere steder ligget som en oljehinne over store sjøområder.

Rederiet må betale

Svenske myndigheter mener det er aktuelt å kreve at rederiet betaler for oppryddingskostnadene etter Langeland-forliset.

- Rederiet er jo forsikret. En tømming av dieselolje er det som vil bli vurdert, på bakgrunn av rapportene vi nå avventer. Det er uaktuelt å heve skipet, sier Ulrika Samuelsson.

Länsstyrelsen er inneforstått med at det er observert lekkasjer fra Langeland, og at havet tærer på det forliste skipet . Dermed bare er snakk om tid før ytterligere lekkasjer kommer.

Les også:
Klart for unik nasjonalpark
Royal åpning av nasjonalpark
Millionflom til Koster-prosjekt
Stort fokus på marin nasjonalpark

Lekkasje i nasjonalpark

Langeland gikk ned i Kosterfjorden syd for Koster i det kraftige uværet rundt månedsskiftet juli - august i år.

Seks personer omkom, da skipet slo rundt - trolig som en følge av at lasten forskjøv seg, og at det kan ha kommet vann inn i lasterommene.

Langeland ligger midt i Kosterhavets nasjonalpark, som den 9. september i år innvies av kong Carl XVI Gustaf , samme dag som nasjonalparken ved Hvaler formelt åpnes.

Det er Sveriges 29. nasjonalpark, og den første marine nasjonalparken. Hovedsaklig dekker den marine nasjonalparken områder under vann, og i alt legger parken beslag på 45 000 hektar.

Havområdene og vestsiden av landområdene på Nord- och Sydkoster, samt de mange øyene sør for Koster inngår i nasjonalparken, og på fastlandet er Saltø tenkt som innfalssport.

Nasjonalpark på Hvaler og koster
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.