Hopp til innhold

- Ordfører forsinker E18-utbygging

Sp-politiker mener Marker-ordfører Stein Erik Lauvås stikker kjepper i hjulene for E18-utbyggingen.

E18 Momarken-Sekkelsten

E18 bygges ut gjennom Indre Østfold, og finansieringen skjer gjennom et spleiselag mellom trafikantene og staten.

Foto: Statens vegvesen

Marker-ordføreren sier nei til ny bomstasjon i kommunen hans hvis staten ikke bidrar med mer penger.

- E18 tilhører ikke Marker

Det synes Sp-politiker i Eidsberg David Koht-Nordbye er korttenkt.

- Jeg synes det blir feil når Marker-ordføreren vil stoppe videre fullføring av E18. Veien tilhører ikke Marker kommune. E18 er en vei for veifarende, de som driver med transport og de som kjører bil av private årsaker, og da mener jeg hensynet til trafikantene er det viktigste. Vi kan ikke få en ny flott vei nå fra Vinterbro til Ørje og ny fin vei på svenskesiden, og så skal det være dårlig vei fra Ørje til grensen, sier Koht-Nordbye.

- Staten må bidra også fra Ørje til riksgrensen

Stein Erik Lauvås er ikke enig i at han bidrar til noen forsinkelse når det gjelder E18-utbyggingen i Indre Østfold.

- Denne diskusjonen går på hvorvidt staten skal inn med et bidrag også for parsellen mellom Ørje og riksgrensen, for det har vært statlige bidrag til alle de andre parsellene gjennom Indre Østfold, og jeg ser ingen grunn til at det ikke også skal skje på den parsellen som står igjen. Under de forutsetningene som ligger i dag, at det ikke skal komme noen statlige penger til parsellen fra Ørje til riksgrensen, er min mening at da bør vi heller ikke ha noen bom, sier Lauvås.

- Staten betaler mest

David Koht-Nordbye mener at det er liten grunn til å klage over finansieringen av E18-utbyggingen.

- Jeg synes det er urimelig at Marker prøver å legge ned veto mot å få en automatisering av veipengeinnkrevingen i Indre Østfold, og nå ble det dokumentert i en artikkel i Smaalenenes Avis i går at mesteparten av veien gjennom Indre Østfold blir betalt av staten, så jeg synes ikke man skal klage så ille. Det som er å beklage er at man i Norge bruker bompenger som prinsipp, men når det først er innført, er vi faktisk blitt et gissel av det i den forstand at hvis man ikke blir med på et lokalt spleiselag med bompenger, får man ikke være med på de store veibevilgningene, sier Koht-Nordbye.