Hopp til innhold

- Nye veier skaper nye problemer

Nye og fine veier løser ikke sikkerhets- og miljøproblemene i trafikken. Det mener Norges Naturvernforbund.

E6

Naturvernforbundet mener at nye E6 har fått så mye trafikk at de miljømessige og sikkerhetsmessige gevinstene ved den nye veien er i ferd med å bli spist opp.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Miljø og sikkerhet må bedre på plass i veiplanlegging, mener Naturvernfobundet.

Økt trafikk fjerner fordelene

I sin nye rapport «Motorveier på ville veier» slår Naturvernforbundet fast at nye veier gjør at folk kjører mer bil og utligner gevinstene de nye veiene i utgangspunktet gir.

Mer og raskere kjøring gir større utslipp av klimagasser.

Og selv om adskilte kjørebaner gir færre skader på E6, blir den sikkerhetsmessige gevinsten nesten utradert, siden flere er på veien, står det å lese i rapporten.

- Større og mer forurensede flaskehalser og køer

Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken forklarer:

- Trafikkveksten vil spise opp de gevinstene man har, og på sikt vil man få dannet nye flaskehalser og nye køer. Problemet er at de nye flaskehalsene og køene er større og gir mer forurensning der de oppstår, sier Haltbrekken.

Målet må ikke være å komme fortest mulig fram, men å maksimere sikkerhet og minimere forurensing, mener Naturvernforbundet.

- Burde ha satset på tog tidligere

På Transportøkonomisk Institutt sier avdelingsleder Arvid Strand at utbyggingen i Østfold kan vise at fart og miljøgevinst ikke prioriteres like høyt:

- Det er jo kanskje for 10-15 år siden at man burde ha sagt at nå skal vi bygge dobbeltsporet til Halden parallelt med at man bygger en høystandard vei. Da kunne man jo fått et konkurranseforhold i tid og kanskje fått en transportmiddelfordeling som var mer miljømessig, sier Strand.

E6 er ferdig, E18 og bytrafikken i Østfold består. Naturvernforbundet ber planleggerne tenke mer miljø når de nå skal i gang med byggingen av E18.