NRK Meny
Normal

- Mye justering underveis

På tross av en tredjeplass i Rally Mexico etter første dag har rallyet ikke vært optimalt for Mads Østberg.

2012 WRC 2012 Rally Mexico

TREDJEPLASS PÅ DAG 1. Da Rally Mexicos første dag var slutt var det klart at Mads Østberg og Jonas Andersson lå på en sammenlagt tredjeplass.

Foto: Mads Ostberg / Jordi Rierola

Torsdag og fredag var begge gode dager på jobb for Mads Østberg fra Våler i Østfold.

Torsdag kveld åpnet Rally Mexico med en publikumsetappe i gatene i byen Guanajuato.

Med over 30.000 mennesker til stede kjørte Østberg inn til 3. beste tid.

Fredag morgen åpnet duoen Østberg og Andersson med nok en 3. beste tid, og hadde på samtlige etapper holdt seg blant topp seks, før man kunne slå fast at tredjeplassen sammenlagt var et faktum fredag kveld.

Les også:

Ikke optimalt

Østberg og kartleser Andersson hadde en del småproblemer underveis fredag.

– Det har vært en bra dag på mange måter, men ikke optimalt. På noen spesielle deler av etappene hvor det går mye oppover taper Mads tid til fire biler, nemlig Citröen og Fords to fabrikkførere.

Det jobber vi nå analytisk med for å finne ut hvorfor, enten om det er føreren eller om det er fintuningen på motoren, sier Morten Østberg, teamsjef i Adapta World Rally Team.

Fordi Østberg ikke har fått testet på grus før rallyets start, har oppsettet på bilen, som ved start var likt som det han kjørte på i Rally Wales, stadig blitt justert på.

– Forskjellen mellom Rally Wales og Rally Mexico er store og vi jobber hele tiden med å få et optimalt oppsett, forklarer Morten Østberg.

Mads Østberg

DRAMATIKK. GPSen i bilen til Mads Østberg falt ned på pedalene hans.

Foto: Adapta World Rally Team

Dramatikk inne i bilen

Under fredagens siste ordentlige fartsetappe - SS 8, oppstod noen dramatiske minutter inne i Mads Østbergs bil.

Kun 500 meter inn i etappen løsnet en GPS-boks i bilen og ramlet under pedalene til Østberg.

– Mads fikk heldigvis sparket den unna pedalene, men måtte passe på den resten av etappen, som var på en mil.

Det opplevdes som dramatisk og gikk litt utover etappetiden, men ble ryddet bra opp i. Nå må vi sørge for å få festet den skikkelig slik at det ikke skjer igjen, sier teamsjefen.

Les også:

Petter Solberg

FEMTE ETTER FØRSTE DAG. Petter Solberg lå i tetsjiktet etter at alle fartsetapper var kjørt fredag på tross av to punkteringer.

Foto: Scanpix

Trøbbel for Petter

Begge Ford-førerne, Petter Solberg og Jari-Matti Latvala, fikk etter hvert problemer fredag.

Petter Solberg punkterte på dagens to første fartsprøver og det tapte han rundt halvannet minutt på.

Jari-Matti Latvala som ledet løpet en periode, brakk støtdemperarmen på bilen og falt nedover på listen.

Petter Solberg endte som nummer fem etter fredagens fartsprøver.

Stillingen etter fartsprøvene fredag:
S. Loeb
M. Hirvonen+ 11,2
M. Østberg + 1.11,9
J-M. Latvala + 1.27,9
P. Solberg + 1.35,4

Henning Solberg deltar ikke på grunn av trøbbel med hovedsponsoren.

Krevende grusløp

Rally Guanajuato Mexico arrangeres for 9. gang og har etapper i fire byer: León, Silao, Irapuato og Guanajuato.

Rallyet består av 24 spesialetapper og avsluttes med en power stage søndag ettermiddag.

Alle etapper kjøres på grus, og gjennomsnittshastigheten er på 96 km/t.

Tidligere vinnere

2011 Sebastien Loeb/ Daniel Elena, Citroën
2010 Sebastien Loeb/ Daniel Elena, Citroën
2008 Sebastien Loeb/ Daniel Elena, Citroën
2007 Sebastien Loeb/ Daniel Elena, Citroën
2006 Sebastien Loeb/ Daniel Elena, Citroën
2005 Petter Solberg/ Phil Mills, Subaru
2004 Markko Märtin/ Michael Park, Ford
2003 Marcus Ligato/ Ruben Garcia, Mitsubishi Lancer
2002 Harri Rovanperä/ Risto Pietilainen, Peugeot

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: