Hopp til innhold

- Mangler milliarder for togsatsing

Regjeringen vil satse offensivt på jernbanenettet de kommende årene. – Umulig, sier NSB.

Tog i fart

Det sås tvil om NSB klarer å oppfylle løftene til regjeringen.

Foto: Knai, Vidar / SCANPIX

Ifølge Aftenposten trenger NSB fire milliarder kroner de neste fire årene for å kunne oppfylle regjeringens ønsker om togsatsing.

Les også:

- Urealistiske tog-lekkasjer

- Satser på tog, ikke veier

– Enige om satsingen

Både Regjeringen og NSB har lovet en kraftig økning i togtilbudet i Oslo-området fra og med årsskiftet 2012-2013. Dette inkluderer ny ruteplan, flere og hyppigere avganger, 20 prosent flere seter, 50 splitter nye togsett og nytt dobbeltspor vestover fra Oslo til Drammen, skriver Aftenposten.

– Vi planlegger første økning i avgangsfrekvens og rutetabell alt i 2012, og det er ikke lenge til. Derfor er det veldig viktig å få på plass en avtale med staten om hva som egentlig er ambisjonene for togsatsingen, sier Tom Ingulstad, plandirektør i NSB, til Aftenposten.

Les også:

- Høyhastighetstog er fremtida

Ingen støtte til utredning av høyhastighetsbane

- Det blir tunnel gjennom Moss

Krevende bemanningssituasjon

NSB anklager regjeringen for å ha unnlatt å forholde seg til at flere togsett, flere avganger og bedre spor krever flere lokførere, flere konduktører og flere verkstedarbeidere til vedlikehold.

Foreløpig er det ikke undertegnet noen avtale om overføring av midler.

– Dette har ikke skjedd, men det skal skje. Vi og NSB er likevel enige om selve satsingen, og vi har gitt klarsignal for oppgradering av spor, for å ta igjen etterslep av vedlikehold og for kjøp av nye tog, sier statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet til avisen.

– Men før vi underskriver avtaler, må det forhandles. Dette forbereder vi nå, og forhandlinger vil bli gjennomført over sommeren, sier Pollestad til Aftenposten.

– Umåtelig viktig for innbyggerne

Venstres førstekandidat i Østfold, Rita Sletner, reagerer kraftig på saken.

– Hvis regjeringen skal ha noen troverdighet, er de nødt til å komme i dialog med NSB veldig, veldig fort. De har lovet en satsing på tog. For innbyggerne i Østfold er dette umåtelig viktig, sier hun til NRK Østfold.

Les også:

Tror tunnelen er ferdig før 2019

Dobbeltspor tidligst ferdig i 2021

– NSB har ansvar for å levere det togtilbud som er avtalt etter forhandlinger. NSB kjøper materiellet, og må sørge for å ha folk til å betjene det. Men det er riktig at bemanningssituasjonen i NSB har vært krevende, og at den fortsatt vil være det, mener statssekretæren.

– Nasjonal transportplan forteller hvilke prosjekter som skal prioriteres. Oslo-Ski er ett av dem. Tidspunktene vil bli ytterligere avklart i løpet av året, sier Pollestad.

– Pengene må på bordet

- Vi får forholde oss til Nasjonal Transportplan der man ønsker å prioritere Oslo – Ski , som er helt avgjørende for pendlerne i Østfold, sier Sletner til NRK.

- Man klarer faktisk ikke å få til noe på jernbanen hvis det ikke kommer en storsatsing. Da må man legge penger på bordet. Det er det eneste som fungerer.