I budsjettinnstillingen fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomitee som ble offentliggjort denne uka heter det at flertallet i komiteen forutsetter at fylkeskommunens prioriteringer blir lagt til grunn i oppfølgingen av Nasjonal transportplan og videre planarbeid.
Fylkesordfører i Østfold, Arne Øren, er fornøyd med at Stortinget har snudd i jernbanesaken. Til Moss Avis sier han at når Stortingsflertallet stiller seg bak fylkeskommunens prioritering, regner han også med å ha statsråden med på lag.
– Jeg mener instruksen fra stortingsflertallet til Jernbaneverket er klar, sier Arne Øren.
- Jeg fastslår med dette at Østfold har fått gjennomslag for viktige prinsipper for videre satsing på samferdsel i fylket. Det er jeg glad for, sier Øren.
Han ser på budsjettinnstillingen som en instruks fra Stortinget til Jernbaneverket.
Føyer seg etter komiteen
– Vi har gått for utbygging av strekningen Haug-Onsøy før jernbanetunnel i Moss fordi vi mener det driftsmessig gir størst effekt for jernbanen.
Men om transport- og kommunikasjonskomiteen gjennom Samferdselsdepartementet instruerer oss om noe annet forholder vi oss selvfølgelig til det, sier Svein Horrisland, etatsdirektør for marked og samfunnskontakt i Jernbaneverket.
Uvisst når byggingen starter
Horrisland bekrefter at Jernbaneverket oppfatter komiteens innstilling som at komiteen ber Jernbaneverket å prioritere tunnel i Moss før utbygging av strekningen Haug-Onsøy.
Men selv om stortingsflertallet ber Jernbaneverket prioritere Moss er det usikkert når byggingen av jernbanetunnel kan starte.
Det er ikke avsatt midler til jernbanetunnel fra Sandbukta til Moss stasjon, og heller ikke øremerket midler for et dobbeltspor mellom Haug og Onsøy.