Hopp til innhold

- Ikke alle kort er lagt på bordet

Halden-ordføreren vil ha "folkemøte" om havne-saken.

Områdene langs Tista i Halden

FULL OVERSIKT RUNDT HAVNESAKEN. Den nye ordføreren i Halden varsler et folkemøte om havna, der alle kort skal på bordet.

Foto: Rainer Prang / NRK

Havnesaken har ridd Halden kommune som en mare i flere år, og ville ha vært det største byggeprosjektet i kommunen noensinne i moderne tid, dersom det var blitt satt ut i livet.

En ny dyphavnskai med tilhørende infrastruktur og jernbanespor gjennom fjellet på Sauøya skulle bygges.

- Nå er det på tide at haldenserne får fullt innblikk i prosessene, som har pågått.

Det er min mening at ikke alle kort er lagt på bordet rundt havna på Sauøya, der det skulle bygges en havn til flere hundre millioner kroner, sier Høyre-ordfører Thor Edquist til NRK.no.

Dagens flertallspolitikere har lagt vekk planene om ny havn.

Les også:

Per-Kristian Dahl

STORT POTENSIALE. - Det er et stort potensiale for godstransport over Halden havn, sa daværende ordfører Per-Kristian Dahl (Ap) i oktober 2010.

Foto: Ingrid Mathilde Langvik / NRK

Kranglet om havnas muligheter

Gjennom flere år har rådmannen og hans stab, og politikerne fra den tidligere posisjonen (Ap, SV og Krf) gitt uttrykk for at det er viktig at Halden får seg en ny havn.

Det er også hevdet av de som har ivret for havna, at statlige myndigheter i Kystverket og Jernbaneverket så positivt på Halden havn og utviklingen der, og at det ville komme statlige midler til utviklingen av havna.

Men til NRK har Kystverket og Jernbaneverket sagt, at Halden er en industrihavn - hovedsaklig rettet mot Norske Skog Saugbrugs, og at havna i Halden ikke ville komme til å få statlige midler.

Thor Edquist, som har mer enn 25 års fartstid fra toll-, transport- og spedisjonsbransjen, har gjentatte ganger rettet angrep mot disse planene.

Blant annet kallte han havneplanene "...den største byggeskandalen i Halden noensinne..."

- Jeg kjenner de store bedriftenes logistikkvaner til og fra Norge, og jeg kjenner de øvrige havnene på Østlandet godt.

Jeg har ikke tro på at en ny havn på Sauøya ville være i stand til å kapre andeler av transportmarkedet fra de andre. Dermed kan det ikke bli økonomi nok til å forsvare de store investeringene, sier Edquist til NRK.no.

Les også:

Thor Edquist (H)

MANGLET KONTRAKTER. - Det har ikke vært presentert noe konkret av avtaler eller kontrakter med bedrifter eller speditører, som tilsa at Halden havn skulle få nye kunder og større trafikk, sier Edquist.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Sløst med skattepenger

I fjor høst deltok Halden-ordføreren på et seminar, der havnene på Østlandet ble presentert.

- Halden var nesten ikke nevnt med mer enn en eneste linje. Det er rett og slett en ubetydelig havn i norsk målestokk. Dette har de som har ivret for å få bygget ny havn på Sauøya fremstilt, som noe helt annet, sier Halden-ordføreren.

For få dager siden kom det dessuten en beskjed fra Jernbaneverket, om at det var helt uaktuelt å flytte et jernbanespor fra Mølen, der den nåværende havna ligger, over på Sauøya.

- Jeg må si jeg er forundret over nå å høre at Jernbaneverket er negative til nytt spor til Sauøya. Så mye debatt over flere år, så mange skattekroner brukt og så sier Jernbaneverket nei, sier han.

Nå har ikke kommunen hverken økonomi til eller planer om å bygge det nevnte sporet, men om Jernbaneverket skulle delta eller ei, burde jo vært avklart lenge før noen i det hele tatt gikk lenger enn å bare tenke tanken, mener Halden-ordføreren.

Vil ha folkemøte

- Høyre og dagens posisjon har ofte blitt kritisert for at vi ikke kan regne og bare vil utrede og utrede.

Men det er jo for å unngå slik ting som dette, og for at vi ikke vil risikere å sløse bort skattebetalernes penger. Vi ønsker å være sikre på at alt er belyst før et vedtak fattes, sier Edquist.

I løpet av året skal det i følge Thor Edquist arrangeres et folkemøte, der bedrifter, transportbransjen, nabohavnene, Kystverket og Jernbaneverket med flere slippes til med åpen informasjon.

- De som er interessert i havna og Haldens utvikling, bør kjenne sin besøkelsestid. Her skal alle forhold på bordet, sier han.

Halden havn

PRISLAPP 200 ELLER 400 MILLIONER? Prislappen på ny havn skulle være rundt 200 millioner kroner, i følge rådmannen og den tidligere opposisjonen. Høyres Thor Edquist og bransjefolk har ment at prislappen kunne havne opp mot det dobbelte.

Foto: Rainer Prang / NRK

Må forhandle med Kystverket

Halden kommune skulle etter en avtale med Kystverket, ha startet bygging av ny havn på Sauøya i år, og havna skulle ha stått ferdig innen utgangen av 2012.

Hvis ikke kommunen får reversert denne prosessen, kan havnekapitalen gå tapt, fordi det er fattet vedtak om at den nåværende havna på Mølen skal legges ned og blant annet er lageranlegg og bygg på Mølen-området revet.

Havnekapitalen skal kun brukes til havneformål, og det er inntektene fra brukerne av havna som skal betjene driften og investeringene.

Havna på Mølen har en takst på 55 milllioner kroner (2009-takst), og en bokført verdi på 53,7 millioner, ifølge Halden kommune.

I teorien kan Kystverket velge å disponere havnekapitalen fra Halden over på andre havner i Norge.