SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Likevel får Østfold et kraftig kutt i vei-investeringene de neste tre årene, hvis forslaget til Nasjonal Transportplan vedtas.
- Det er helt grusomt
Vegdirektoratet har innført betegnelsene "ja-standard", "brukbar-standard" og "nei-standard". På landsbasis får 44 prosent av riksveiene merkelappen "nei-standard".
I Østfold er hele 68 prosent i denne kategorien. Tømmerkjører Nils Henrik Bøhaugen er ikke overrasket.
- Det er helt grusomt, når du kommer opp mot Eidsberg så er det som det er potetruller i veien. det er ikke veidekke igjen, sier Bøhaugen.
Får mye mindre penger
Betegnelsen "Nei-standard" settes blant annet ut fra veibredde, bæreevne, støy til omgivelsene og om sikkerheten er akseptabel for gående og syklende.
Østfoldveiene formelig skriker etter investeringer, men utrolig nok blir det mindre penger i neste fire-årsperiode ifølge forslaget til Nasjonal Transportplan.
Neste periode får fylket 270 millioner kroner. Bare 65 prosent av bevilgningen inneværende periode.